Svar: Græder hele tiden i dagplejen
25. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Hvor er det dog synd at Emil er så ked af det, man skulle næsten tro at der er sket et eller andet, som har gjort ham utryg - de første dage var der jo ingenting ...
Det er dejligt at han har sin storebror hos sig, det må alt andet lige give ham lidt ekstra tryghed, at han ikke er der alene. Spørgsmålet er hvad der mere skal til, for at han kan føle sig tryg.
Han har naturligvis en alder lige nu, hvor han godt kan føle sig ekstra forladt, når I går fra ham. Han forstår endnu ikke, hvor I er når han ikke kan se jer - når I går, føler han sig forladt og han kan ikke forholde sig til at I kommer igen. Samtidig har han jo endnu ingen tilknytning til dagplejer, han føler sig tilsyneladende ikke helt tryg ved at blive afleveret i hendes varetægt og det er naturligvis vigtigt at han bliver det ...
Det kan være en god idé, hvis du kunne bruge en dag sammen med ham i dagplejen, i hvert fald nogle timer, så du var der sammen med ham, så han oplevede at du hyggede dig der, så at du var glad for dagplejer osv. Han spejler sig jo i dig, så hvis han mærker at du er tryg og rolig, glad for stedet osv. så vil det naturligt smitte af på ham - ligesåvel som hvis han oplever at du har svært ved at aflevere ham, så vil han ikke være der, så må der være noget galt med det sted. Så mit råd er at prioritere at være der sammen med ham og ikke gå uden at have ham med igen, simpelthen for at prøve at gøre ham tryg ved stedet og ved hende.
Derudover tænker jeg at han skal have en substitut for mor - han har sin storebror, hvilket er utroligt heldigt og godt, men også en sutteklud, en bamse eller lignende vil være en god idé.
Det vil også være godt at lave et lille fotoalbum, hvor han kan se billeder af dig, far, storebror, ham selv og på den måde blive mindet om at I stadig er der, at I kommer efter ham igen osv.
Så er det også vigtigt at dagplejer lige nu prioriterer at give jeres dreng lidt ekstra fysisk kontakt, hun er nødt til at sidde lidt mere med ham, lade ham opleve stedet, de andre børn osv. fra sit skød, så hun på den måde får skabt en tilknytning mellem ham og hende og dermed givet lidt ro. Hvis det er meget svært for hende at gøre dette tidsmæssigt, så tal med hende om, hvorvidt dagplejepædagogen har mulighed for at komme forbi på besøg, for at aflaste lidt - netop fordi jeres dreng er så ked af det, så kan det være en mulighed.
Den sygdomshistorie Emil har med sig, har sandsynligvis sat sine spor og det er helt naturligt at han vægrer sig mod at komme i favn på fremmede og har sine udvalgte favoritter. Det passer rigtig fint med hans alder og naturlige udvikling, men er sandsynligvis også påvirket af hans indlæggelser ... Men netop derfor er der jo her tale om en dreng, som har ekstra behov for at blive gjort tryg og det må man så gøre en ekstra indsats for ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske