Svar: Græder hele tiden i dagplejen

25. august 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Hvor er det dog synd at Emil er så ked af det, man skulle næsten tro at der er sket et eller andet, som har gjort ham utryg - de første dage var der jo ingenting ...

Det er dejligt at han har sin storebror hos sig, det må alt andet lige give ham lidt ekstra tryghed, at han ikke er der alene. Spørgsmålet er hvad der mere skal til, for at han kan føle sig tryg.

Han har naturligvis en alder lige nu, hvor han godt kan føle sig ekstra forladt, når I går fra ham. Han forstår endnu ikke, hvor I er når han ikke kan se jer - når I går, føler han sig forladt og han kan ikke forholde sig til at I kommer igen. Samtidig har han jo endnu ingen tilknytning til dagplejer, han føler sig tilsyneladende ikke helt tryg ved at blive afleveret i hendes varetægt og det er naturligvis vigtigt at han bliver det ...

Det kan være en god idé, hvis du kunne bruge en dag sammen med ham i dagplejen, i hvert fald nogle timer, så du var der sammen med ham, så han oplevede at du hyggede dig der, så at du var glad for dagplejer osv. Han spejler sig jo i dig, så hvis han mærker at du er tryg og rolig, glad for stedet osv. så vil det naturligt smitte af på ham - ligesåvel som hvis han oplever at du har svært ved at aflevere ham, så vil han ikke være der, så må der være noget galt med det sted. Så mit råd er at prioritere at være der sammen med ham og ikke gå uden at have ham med igen, simpelthen for at prøve at gøre ham tryg ved stedet og ved ...

Annonce

... hende.

Derudover tænker jeg at han skal have en substitut for mor - han har sin storebror, hvilket er utroligt heldigt og godt, men også en sutteklud, en bamse eller lignende vil være en god idé.

Det vil også være godt at lave et lille fotoalbum, hvor han kan se billeder af dig, far, storebror, ham selv og på den måde blive mindet om at I stadig er der, at I kommer efter ham igen osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så er det også vigtigt at dagplejer lige nu prioriterer at give jeres dreng lidt ekstra fysisk kontakt, hun er nødt til at sidde lidt mere med ham, lade ham opleve stedet, de andre børn osv. fra sit skød, så hun på den måde får skabt en tilknytning mellem ham og hende og dermed givet lidt ro. Hvis det er meget svært for hende at gøre dette tidsmæssigt, så tal med hende om, hvorvidt dagplejepædagogen har mulighed for at komme forbi på besøg, for at aflaste lidt - netop fordi jeres dreng er så ked af det, så kan det være en mulighed.

Den sygdomshistorie Emil har med sig, har sandsynligvis sat sine spor og det er helt naturligt at han vægrer sig mod at komme i favn på fremmede og har sine udvalgte favoritter. Det passer rigtig fint med hans alder og naturlige udvikling, men er sandsynligvis også påvirket af hans indlæggelser ... Men netop derfor er der jo her tale om en dreng, som har ekstra behov for at blive gjort tryg og det må man så gøre en ekstra indsats for ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre