Svar: Underholdes hele dagen og madplan
25. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Samia
Tillykke med din lille dreng, det lyder som om at du har hænderne fulde hos dig :)
Det er helt naturligt at din dreng på 4 måneder, har behov for at være i din favn. Han har brug for at føle sig tryg og det føler han bedst, når han er i dine arme, hvor han er omsluttet - lidt ligesom da han var i din mave :)
Med den alder han har nu, begynder det dog at blive interessant at have noget at kigge på. Det bedste for ham er at kigge på dig, han elsker hvis du sidder med ham, pludrer med ham, taler med ham i dialog, synger for ham osv. og mor er på den måde det bedste legetøj - men du kan også aktivere ham lidt ved at lægge ham under et aktivitetsstativ og på den måde kan han måske underholde sig selv, bare i nogle minutter :)
Med et aktivitetsstativ mener jeg et stativ, som han ligger inde under og hvor legetøjet således hænger over ham, som han kan kigge på, begynde at slå ud efter osv. Det kan være ting i fine farver, ting som siger lyde, et lille spejl og lignende som fanger hans interesse.
Det vil også være rigtig dejligt for ham med små rangler, som han kan holde i hånden, en klud, en sut, en lille stofbamse eller lignende som han kan ligge og pille ved, gerne noget med fryser, pels eller lignende som er sjovt for ham at røre ved.
Det er også vigtigt at du laver bevægelege med ham og bevægelege for 3-6 måneders alderen kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
Ved at aktivere ham og stimulere ham både fysisk og mentalt, så bliver han dejligt træt, sover nogle lidt længere lure og her kan du så bruge lidt tid på din store dreng :)
En plan for dagen med en lille smule skemad, amning og flaske kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: En lille bitte smule grød max ½ dl. evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske
Sover sin 3. lur
Aften 18.30: En lille smule grød max ½ dl. evt. med frugtmos, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes/flaske
Som du kan se indgår der mange måltider i løbet af dagen og det er vigtigt at din dreng fortsat får rigtig meget mælk. Måske er det for meget for ham med ½ dl. grød 2 x dagligt og det kan være fint bare med 4-5 tsk.fulde - det må du prøve at se ...
Jeg håber planen hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske