Svar: Tandbørste og teletubbies

25. august 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Jeg tør ikke svare på hvorfor den elektriske tandbørste først anbefales efter 3 år. Det er sandsynligvis noget sikkerhedsmæssigt med små dele, som barnet kan komme til at sluge og det at man jo kombinerer vand og el ... Måske kunne du kontakte Braun og spørge - i givet fald, vil jeg gerne have en tilbagemelding :)

Men han skal jo ikke lege med tandbørsten selv, det er jer der skal børste hans tænder og der er således styr på hvordan tandbørsten bruges. Det er min indtryk at netop brug af en elektrisk tandbørste nogle gange er det der skal til, for at barnet accepterer tandbørstningen - i hvert fald i en periode.

Det er jo vigtigt at få børstet barnets tænder og kan den elektriske tandbørste hjælpe på dette, så må det bestemt være et plus - skade tænderne kunne jeg ikke forestille mig at det gjorde :)

Med hensyn til fjernsyn, så er det jo en del af vores hverdag i dag. Børn vokser op med at fjernsynet er der, ligesom de også vokser op med computer, forskellige spillekonsoller osv.

Børn bliver naturligt draget mod fjernsynet, lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. er noget alle børn tiltrækkes af og fjernsyn er som sagt en del af vores generation. Men det betyder ikke at det udelukkende er godt for jeres dreng at se meget TV og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet.

Anbefalingerne om hvor meget (eller hvor lidt) børn må sidde foran fjernsyn, computer osv. handler altså mest om at det gør barnet inaktivt og børn skal bruge sig selv fysisk, de skal røre sig og være aktive.

Der er dog også noget ...

Annonce

... rigtigt i det du skriver med lys, farver osv. og der er naturligvis også nogle hensyn at tage i forhold til dette. Jeg ved at der på f.eks. fritidshjem er visse regler for computerrum osv. som ikke kun handler om hvor længe børnene må være der, men som også handler om lyset. At der skal være lys i rummet og lyset skal være placeret korrekt i forhold til skærmen osv. for ikke at skade børnenes øjne ...

De præcise regler for lys, skærme, fjernsyn osv. kender jeg dog desværre ikke.

Det anbefales normalt at helt små børn ikke placeres foran et fjernsyn eller anden form for skærm og for de større børnehavebørn og børn der er startet i skole anbefaler man max 1 times skærmtid dagligt :o) Derfor skal I virkelig tænke jer om, når og hvis I tillader fjernsyn.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan dog sagtens sætte mig ind i at det er praktisk og dejligt at have en ½ times ro for sig selv og fjernsynet kan her være en babysitter, der både hjælper forældrene, men som også hjælper barnet til lige at slappe lidt af, koble lidt fra og finde lidt ro. Det er helt okay, med ½ times teletubbies, som jo netop er beregnet til de mindste børn, en gang imellem.

Men man skal som sagt tænke sig om og man skal huske på, at I takt med at jeres dreng bliver ældre, så vil han fint kunne deltage i nogle af de praktiske gøremål, som I gerne vil have ordnet. Han behøver således ikke blive placeret foran fjernsynet, men kan fint være med til at dække bord, vaske tøj, hænge tøj op osv. og man skal altså medtænke barnet i de daglige aktiviteter, så han ikke pludselig sidder foran skærmen i flere timer ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående overvejelser videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København