Svar: Tandbørste og teletubbies
25. august 2009
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Jeg tør ikke svare på hvorfor den elektriske tandbørste først anbefales efter 3 år. Det er sandsynligvis noget sikkerhedsmæssigt med små dele, som barnet kan komme til at sluge og det at man jo kombinerer vand og el ... Måske kunne du kontakte Braun og spørge - i givet fald, vil jeg gerne have en tilbagemelding :)
Men han skal jo ikke lege med tandbørsten selv, det er jer der skal børste hans tænder og der er således styr på hvordan tandbørsten bruges. Det er min indtryk at netop brug af en elektrisk tandbørste nogle gange er det der skal til, for at barnet accepterer tandbørstningen - i hvert fald i en periode.
Det er jo vigtigt at få børstet barnets tænder og kan den elektriske tandbørste hjælpe på dette, så må det bestemt være et plus - skade tænderne kunne jeg ikke forestille mig at det gjorde :)
Med hensyn til fjernsyn, så er det jo en del af vores hverdag i dag. Børn vokser op med at fjernsynet er der, ligesom de også vokser op med computer, forskellige spillekonsoller osv.
Børn bliver naturligt draget mod fjernsynet, lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. er noget alle børn tiltrækkes af og fjernsyn er som sagt en del af vores generation. Men det betyder ikke at det udelukkende er godt for jeres dreng at se meget TV og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet.
Anbefalingerne om hvor meget (eller hvor lidt) børn må sidde foran fjernsyn, computer osv. handler altså mest om at det gør barnet inaktivt og børn skal bruge sig selv fysisk, de skal røre sig og være aktive.
Der er dog også noget rigtigt i det du skriver med lys, farver osv. og der er naturligvis også nogle hensyn at tage i forhold til dette. Jeg ved at der på f.eks. fritidshjem er visse regler for computerrum osv. som ikke kun handler om hvor længe børnene må være der, men som også handler om lyset. At der skal være lys i rummet og lyset skal være placeret korrekt i forhold til skærmen osv. for ikke at skade børnenes øjne ...
De præcise regler for lys, skærme, fjernsyn osv. kender jeg dog desværre ikke.
Det anbefales normalt at helt små børn ikke placeres foran et fjernsyn eller anden form for skærm og for de større børnehavebørn og børn der er startet i skole anbefaler man max 1 times skærmtid dagligt :o) Derfor skal I virkelig tænke jer om, når og hvis I tillader fjernsyn.
Jeg kan dog sagtens sætte mig ind i at det er praktisk og dejligt at have en ½ times ro for sig selv og fjernsynet kan her være en babysitter, der både hjælper forældrene, men som også hjælper barnet til lige at slappe lidt af, koble lidt fra og finde lidt ro. Det er helt okay, med ½ times teletubbies, som jo netop er beregnet til de mindste børn, en gang imellem.
Men man skal som sagt tænke sig om og man skal huske på, at I takt med at jeres dreng bliver ældre, så vil han fint kunne deltage i nogle af de praktiske gøremål, som I gerne vil have ordnet. Han behøver således ikke blive placeret foran fjernsynet, men kan fint være med til at dække bord, vaske tøj, hænge tøj op osv. og man skal altså medtænke barnet i de daglige aktiviteter, så han ikke pludselig sidder foran skærmen i flere timer ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående overvejelser videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske