Svar: Amning, nattesøvn og dagsrytme

21. august 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Stine

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg er næsten ked af at måtte skrive til dig, at jeg tror du et eller andet sted må indstille dig på at amningen kl. 02 indtil videre er et reelt behov. Det er super flot at din dreng har kunne springe den over tidligere, men det går ikke mere ... desværre ... Du er stadig meget privilligeret da han kun spiser en gang i løbet af natten, de fleste børn har faktisk brug for en amning ekstra.

Netop udvikling og alder spiller ind og det er helt normalt at børn i 4 måneders alderen har svært ved at koncentrere sig om amningerne om dagen og derfor må indhente ekstra mælk i ydertidspunkterne (altså om natten). Samtidig spiller indtaget af skemad også ind, selvom din dreng stadig kun er på ½ dl. x 2 dagligt, så vil skemaden stille og roligt komme til at fylde mere og mere og mælkeindtaget om dagen vil erstattes af mere rigtig mad. Men mælkebehovet er stadig meget stort og derfor vil det netop være amningerne i ydertidspunkterne der bibeholdes og om dagen de fjernes først.

Det vil således være normalt at amme aften, sen aften og tidlig morgen i meget lang tid og du kan godt forsøge at arbejde på at flytte amningen fra kl. 02 til kl. 23-24 mod at han så kan sove til kl. 05/06 inden han skal ammes igen - men lige nu fungerer det med amning kl. 02 og man skal passe meget på med at ændre noget der fungerer :)

Det kan være en god idé at give grød til frokost, men det udlukker stadig ikke amning inden middagslur. Også selvom han kun ammer kortvarigt, så vil han stadig have behov for mælken.

De fleste børn spiser 3 måltider omkring 6 måneders alderen og det er her fortsat vigtigt at holde mængden af skemad lidt nede og give plads til mælken efterfølgende.

Vælling kan i ...

Annonce

... princippet springes over. Du har masser af mælk og din dreng sover fra kl. 21.30 til 02 på din mælk. Jeg kunne ikke forestille mig at en flaske vælling hos jer ville give mere ro og bedre søvn, måske snarere tvært imod, du kunne risikere at det gav yderligere uro i maven.

Modsat, hvis det er meget vigtigt for dig, at din dreng er i stand til at tage en flaske, så skal du heller ikke være for sen til at tilbyde den. Du kan sagtens risikere at han afviser og vælger den ægte vare. Så hvis du har et ønske om at han skal kunne begge dele, både bryst og flaske, så kan det være relevant at tilbyde en flaske inden natten, for at give ham den vane og gøre det muligt for andre at tage over, hvis han f.eks. skal passes.

En flaske vælling vil normalt blive givet i stedet for amningen og man skal her så også medtænke, hvad det vil gøre ved din ammeproduktion. Din mælkemængde indstiller sig jo på din drengs behov og jo mere du ammer, jo mere mælk producerer du, jo mere du giver flaske, jo mere vil din krop tro der ikke er behov og jo mere vil mælkemængden nedsættes.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal bestemt ikke springe den sidste lur over, det er vigtigt at han lige nu får lov til at sove sine 3 lure dagligt og planen du beskriver er lige efter bogen. Det er helt alderssvarende at han sover 3 lure dagligt og at den sidste lur ligger så sent at han lige nu går senere i seng. Omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt og vil her så ofte også komme i seng omkring 19.30-20, hvor de så ammes, ammes igen omkring midnat og sover til næste morgen tidlig og ammes igen ...

Så tiden arbejder også for jer og lige nu er det du beskriver rigtig rigtig fint! Håber du har fået lidt mere klarhed :)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla