Svar: Amning, nattesøvn og dagsrytme
21. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg er næsten ked af at måtte skrive til dig, at jeg tror du et eller andet sted må indstille dig på at amningen kl. 02 indtil videre er et reelt behov. Det er super flot at din dreng har kunne springe den over tidligere, men det går ikke mere ... desværre ... Du er stadig meget privilligeret da han kun spiser en gang i løbet af natten, de fleste børn har faktisk brug for en amning ekstra.
Netop udvikling og alder spiller ind og det er helt normalt at børn i 4 måneders alderen har svært ved at koncentrere sig om amningerne om dagen og derfor må indhente ekstra mælk i ydertidspunkterne (altså om natten). Samtidig spiller indtaget af skemad også ind, selvom din dreng stadig kun er på ½ dl. x 2 dagligt, så vil skemaden stille og roligt komme til at fylde mere og mere og mælkeindtaget om dagen vil erstattes af mere rigtig mad. Men mælkebehovet er stadig meget stort og derfor vil det netop være amningerne i ydertidspunkterne der bibeholdes og om dagen de fjernes først.
Det vil således være normalt at amme aften, sen aften og tidlig morgen i meget lang tid og du kan godt forsøge at arbejde på at flytte amningen fra kl. 02 til kl. 23-24 mod at han så kan sove til kl. 05/06 inden han skal ammes igen - men lige nu fungerer det med amning kl. 02 og man skal passe meget på med at ændre noget der fungerer :)
Det kan være en god idé at give grød til frokost, men det udlukker stadig ikke amning inden middagslur. Også selvom han kun ammer kortvarigt, så vil han stadig have behov for mælken.
De fleste børn spiser 3 måltider omkring 6 måneders alderen og det er her fortsat vigtigt at holde mængden af skemad lidt nede og give plads til mælken efterfølgende.
Vælling kan i princippet springes over. Du har masser af mælk og din dreng sover fra kl. 21.30 til 02 på din mælk. Jeg kunne ikke forestille mig at en flaske vælling hos jer ville give mere ro og bedre søvn, måske snarere tvært imod, du kunne risikere at det gav yderligere uro i maven.
Modsat, hvis det er meget vigtigt for dig, at din dreng er i stand til at tage en flaske, så skal du heller ikke være for sen til at tilbyde den. Du kan sagtens risikere at han afviser og vælger den ægte vare. Så hvis du har et ønske om at han skal kunne begge dele, både bryst og flaske, så kan det være relevant at tilbyde en flaske inden natten, for at give ham den vane og gøre det muligt for andre at tage over, hvis han f.eks. skal passes.
En flaske vælling vil normalt blive givet i stedet for amningen og man skal her så også medtænke, hvad det vil gøre ved din ammeproduktion. Din mælkemængde indstiller sig jo på din drengs behov og jo mere du ammer, jo mere mælk producerer du, jo mere du giver flaske, jo mere vil din krop tro der ikke er behov og jo mere vil mælkemængden nedsættes.
Du skal bestemt ikke springe den sidste lur over, det er vigtigt at han lige nu får lov til at sove sine 3 lure dagligt og planen du beskriver er lige efter bogen. Det er helt alderssvarende at han sover 3 lure dagligt og at den sidste lur ligger så sent at han lige nu går senere i seng. Omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt og vil her så ofte også komme i seng omkring 19.30-20, hvor de så ammes, ammes igen omkring midnat og sover til næste morgen tidlig og ammes igen ...
Så tiden arbejder også for jer og lige nu er det du beskriver rigtig rigtig fint! Håber du har fået lidt mere klarhed :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske