Brev:
Døgnrytme - 3 mdr.
21. august 2009
Alder:
3 mdr.
Døgnrytme - 3 mdr.
Hej Helen!
Så har jeg brug for dine gode råd igen :)
Jeg har en datter på nu 3 mdr. der har døjet med kolik de første par måneder og efterfølgende er det langsomt blevet bedre (efter zoneterapi, kraniosekralterapi, kiropraktor, svøbemetoder osv osv.). I starten skreg hun mange timer i døgnet, men nu er det for det meste kun om aftenen at vi stadig har en meget ulykkelig lille pige i armene. Natten forløber fint, og dagen også, men så hen ad eftermiddagen begynder uroen og så kan hun kun falde til ro på min eller hendes fars arm. Vores døgn ser nogenlunde således ud:
Hun vågner ved en 6 tiden og får en flaske (hun er udelukkende flaskebarn og får mad hver 3. time undtagen om natten) så sover hun 1-2 timer mere og vi er vågne mens resten af familien står op og gør sig klar. Når vi så er alene igen ved en 9 tiden ligger jeg hende ud i barnevognen og hun sover mellem 1½-3 timer. Så er hun vågen 1½ times tid hvor hun får mad, vi hygger, bader osv. og så bliver hun lagt igen og sover et par timer.
Ved 15-16 tiden kører vi ned og henter storesøster og nogle dage kan jeg være heldig at hun så vil sove 1 times tid i barnevognen igen når vi kommer hjem, så jeg har lidt tid med min store pige men langt fra hver dag. Herfra er det så hun skal være på arm og bliver mere og mere urolig som aftenen skrider frem. Hun ligger på min eller fars arm og skal konstant være i bevægelse indtil ved en 22 tiden hvor hun får sit sidste måltid og jeg så går i seng med hende ( hun ligger i sin vugge ved siden af mig) og så sover hun så til ved en 6 tiden hvor dagen starter forfra.
Vi er ret frustrerede over hvordan eftermiddagen/aftenen forløber da vi kan se at hun er urtolig træt men ikke kan finde ro og når vi så endelig får hende til at falde i søvn på vores arm sover hun meget let og vågner ved den mindste lyd og så kan man starte forfra med at gå op og ned af gulvet med et meget ulykkeligt barn :(.
Hvornår kan man begynde at ligge sit barn til at sove fx. ved en 20 tiden og har du forslag til hvordan?? Vi har prøvet barnevognen, liften idenfor, svøbt hende i dyne så hun ikke skulle vågne når vi lagde hende fra os med intet af det hjælper.
Jeg har brug for hjælp til en aften rytme/rutine og også gerne forslag til resten af døgnet, hvis du mener det vil gøre vores aftener bedre.
Håber du kan finde hoved og hale i et noget rodet indlæg.
Mange hilsner
fra en træt mor