Svar: Uro, amning, sut og sutteflaske

19. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lis

Det er rigtig fint at I forsøger at holde fast i de 3 lure dagligt og fortsætter med at have en nogenlunde fast struktur omkring dem.

Det er også helt fint, at I nogle gange triller barnevognen lidt, eller sidder med hende i gyngestolen, for at få hende til at sove videre. Det sker der ikke noget ved lige nu, det er vigtigt at hun får sin søvn. Det I skal være opmærksomme på er, at I skal prøve at holde lidt pauser, når I vugge/triller. Så hun lærer at sove uden denne afhængighed på sigt.

Det gør I ved at putte hende som nu, græder hun så triller / vugger i lidt, stopper igen, holder pause, venter på at se om hun græder, begynder hun at græde igen, så triller I lidt mere, pause, venter, ser om hun græder og gør hun det, så triller I lidt igen - men hele tiden stopper I op, så hun ikke trilles i søvn. Og på samme måde i gyngestolen (smart opfindelse), gynge lidt, berolige hende, pause, vente og se om hun græder, gynge lidt igen, pause - hele tiden små pauser, små ophold for at lære hende at stolen ikke behøver være i bevægelse hele tiden.

Med hensyn til amning a to omgange, så er det fint at gøre det i en periode, hvis det virker. I må gå ud fra at jeres datter tager imod, hvis I tilbyder og hun har behov. Netop med den alder hun har nu, hvor hun er meget opmærksom på verden, let lader sig forstyrre når hun spiser osv. kan det være en god idé at amme på denne måde. På sigt vil det dog ofte ændre sig af sig selv. Stille og roligt vil hun begynde at vågne op og ikke virke sulten med det samme, starter måske med at pludre, viser lyst til at lege lidt osv. og så ammer du naturligt ikke med det samme, men først når hun viser behov og på den måde bliver det ...

Annonce

... til en amning inden lur. Men hun skal som sagt have lov til at regulere det og lige nu virker det andet godt for jer begge.

Med hensyn til flaske og lære at tage imod denne, så kan det være en god idé at malke ud, så det er din mælk hun starter med at få på flasken. Det at hun kender smagen kan have stor betydning for om hun vil acceptere den. Det kan også hjælpe at købe en flaske med en elastisk flaskesut (brystet er normalt meget eftergiveligt) og jeg ved at bla. Pigeon har lavet en flaske, som nogle forældre har held med. Også BabyBornFree flaskerne virker for nogen.

Det kan hjælpe at far giver fordi han ikke forbindes med amning, og andre gange har mor alligevel mest held ... Det kan være en idé at udnytte der hvor hun halvsover, f.eks. sen aften, hvor hun normalt spiser mere eller mindre i søvne.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Ellers er det ofte et spørgsmål om at forsøge igen og igen.

Uroen om natten kan hænge sammen med både alder og udvikling, men også det faktum at hun måske er begyndt at spise mindre i løbet af dagen. Spiser hun kortvarigt og lader hun sig let forstyrre, så er der risiko for at hun får forholdsvis meget vandholdig mælk og det kan give øget uro i maven. Det kan derfor være godt at du arbejder på i dagtimerne, at få hende til at spise lidt længere på et bryst. Evt. lægger dig med hende om dagen og ammer hende liggende, hvis det giver mere ro og koncentration.

Der sker ikke noget ved at hun i en periode sover lidt mindre, det er helt normalt for hendes alder og du skal ikke være bange for at det skader hende, at hun sover som du beskriver lige nu :)

Jeg håber ovenstående tanker giver lidt ro og lidt hjælp med på vejen, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.