Svar: Manglende bøvser og luft i maven

15. august 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lene

Tak for dit brev - du skal ikke være ked af at skrive, det er jo netop meningen med en brevkasse :)

Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Det vigtigste er at barnet trives og virker til at have det godt.

Det er naturligvis lidt lettere med et barn, som efter et måltid kommer med en stor og tydelig bøvs, af med luften og sove roligt videre - hvor børn der skal have luften igennem hele mave-tarmsysten og ud som prutter, naturligt vil sove mere uroligt og have mere mavekneb - men begge dele er normalt og du skal ikke have dårlig samvittighed eller føle at du gør noget galt, hvis din datter ikke vil bøvse ...

Når du giver din datter mad, så prøv at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur. Herefter skal du pludre lidt med hende, skifte hende osv. og inden hun så skal sove igen, så har hun sandsynligvis behov for en lille ekstra ammetår fra modsatte bryst.

Når hun er færdig med at spise ved et bryst, så giv hende 2-5 minutter, hvor hun kan bøvse. Princippet er at hendes ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at hun enten skal helt op over din skulder, så hendes arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter hende under hendes lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.

Du kan også holde hende med begge dine hænder rundt om hendes brystkasse, så hendes arme løftes lidt der og så sidde med hende foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen - hvilket hun ...

Annonce

... naturligvis vil blive bedre til i takt med at hun bliver ældre. Lige nu vil hun de fleste gange bare hænge slapt og sove godt, når hun er blevet ammet og kommer der ikke nogen bøvs, så glem det - der er ikke nogen grund til at sidde og vente længe på den :)

Hun hun efter et måltid bare er fuldstændig slap og mæt, så put hende så hun kan få sovet. Du vil her sandsynligvis se, at hun efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil hun gylpe lidt og sove videre, andre gange vil hun have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil være rigtig godt, at du i hendes vågne perioder, hjælper hende med at holde lidt gang i maven. Det gør du ved blandt andet at cykle med hendes ben, bukke og strække dem, trykke hende under fødderne og ved at give hende lidt mavemassage. Et lunt bad kan også få hende til at slappe af og give ro i maven og også en føntørrer på numsen, når hun ligger uden ble på puslebordet, kan hjælpe tarmene til lidt ro. Pas dog på den ikke bliver for varm!

Det vil også være rigtig fint, at du gør det til en vane at putte hende med en sut nu og evt. en sutteklud ved ansigtet. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således luft og mælk videre gennem mave og tarm uden at der kommer yderligere mad med derned. Det at få en sut at sove på, lige efter hun har spist godt, kan derfor være en rigtig god idé og give mere ro i maven og dermed mere rolig søvn.

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder