Svar: Manglende bøvser og luft i maven
15. august 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev - du skal ikke være ked af at skrive, det er jo netop meningen med en brevkasse :)
Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Det vigtigste er at barnet trives og virker til at have det godt.
Det er naturligvis lidt lettere med et barn, som efter et måltid kommer med en stor og tydelig bøvs, af med luften og sove roligt videre - hvor børn der skal have luften igennem hele mave-tarmsysten og ud som prutter, naturligt vil sove mere uroligt og have mere mavekneb - men begge dele er normalt og du skal ikke have dårlig samvittighed eller føle at du gør noget galt, hvis din datter ikke vil bøvse ...
Når du giver din datter mad, så prøv at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur. Herefter skal du pludre lidt med hende, skifte hende osv. og inden hun så skal sove igen, så har hun sandsynligvis behov for en lille ekstra ammetår fra modsatte bryst.
Når hun er færdig med at spise ved et bryst, så giv hende 2-5 minutter, hvor hun kan bøvse. Princippet er at hendes ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at hun enten skal helt op over din skulder, så hendes arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter hende under hendes lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.
Du kan også holde hende med begge dine hænder rundt om hendes brystkasse, så hendes arme løftes lidt der og så sidde med hende foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen - hvilket hun naturligvis vil blive bedre til i takt med at hun bliver ældre. Lige nu vil hun de fleste gange bare hænge slapt og sove godt, når hun er blevet ammet og kommer der ikke nogen bøvs, så glem det - der er ikke nogen grund til at sidde og vente længe på den :)
Hun hun efter et måltid bare er fuldstændig slap og mæt, så put hende så hun kan få sovet. Du vil her sandsynligvis se, at hun efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil hun gylpe lidt og sove videre, andre gange vil hun have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.
Det vil være rigtig godt, at du i hendes vågne perioder, hjælper hende med at holde lidt gang i maven. Det gør du ved blandt andet at cykle med hendes ben, bukke og strække dem, trykke hende under fødderne og ved at give hende lidt mavemassage. Et lunt bad kan også få hende til at slappe af og give ro i maven og også en føntørrer på numsen, når hun ligger uden ble på puslebordet, kan hjælpe tarmene til lidt ro. Pas dog på den ikke bliver for varm!
Det vil også være rigtig fint, at du gør det til en vane at putte hende med en sut nu og evt. en sutteklud ved ansigtet. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således luft og mælk videre gennem mave og tarm uden at der kommer yderligere mad med derned. Det at få en sut at sove på, lige efter hun har spist godt, kan derfor være en rigtig god idé og give mere ro i maven og dermed mere rolig søvn.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske