Svar: Vænne mit barn til barnevogn og appetitspring nedafgående
13. august 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Der er meget stor forskel på at sove inde, i et værelse med mørklægning og ingen lamper eller andet og så på at sove ude, hvor det er lyst, fuglene fløjter osv.
Når man gerne vil lære sit barn at sove i barnevogn og kunne nyde at sove ude (hvilket vi i DK jo sætter stor pris på) så findes der kun en måde at gøre det på - nemlig ved at putte barnet i barnevognen - forsøge igen og igen og igen :)
Det kan hjælpe hvis måden du putter på er genkendelig, altså hvis du kan have et fast putteritual, som kan følge med hende uanset hvor hun sover. Det vil ofte være at blive puttet med en sut og en sutteklud, med bestemte kærtegn og beroligende ord. Det samme ritual skal gå igen, hver gang hun skal sove, så hun forbinder ritualet med at skulle sove og ikke kun at det er mørkt ...
Med hensyn til nedsat væske og brækfornemmelser, når du kommer med flasken, så lyder det som om at dette skyldes den slimdannelse din datter har. jeg synes derfor det er relevant at du lige får hende lyttet på og sikrer dig at hun ikke har en infektion, lungebetændelse eller lignende, som giver hende slimen og deraf følgende madlede og manglende indtag.
Det er vigtigt at hun får mælk nok og et indtag på under 500ml dagligt bør drøftes med lægen igen. Du har jo talt med lægen tidligere og hendes indtag er nu nedsat yderligere. Du er nødt til at få en læge ind over her.
Det vil også være en god idé hvis du kunne prøve at skifte til en anden type erstatning for at se om ikke smagen af noget andet ville give hende lidt interesse for mælk igen. Hvor modermælk skifter smag efter hvad moderen indtager af mad, så smager modermælkserstatning jo hele tiden af det samme og man kan sagtens forstå at små børn kan blive trætte af det. Så ved at skifte til en anden type, kan man nogle gange med held få skabt lidt ekstra appetit :)
Det er også meget vigtigt at du sørger for at holde hendes mave igang. Hvis maven ikke fungerer, så går det meget hurtigt ud over hendes appetit. Måske skal hun have mere laktulose end hun får lige nu? Du skal også være opmærksom på at laktulosen ikke skal gives i flasken - hvis hun ikke spiser op, så ved du reelt ikke hvor meget hun har fået og der er også en risiko for at laktulosen sætter sig på indersiden af flasken. Så sørg for at hun får det og at hun får nok.
Gå evt. over til en erstatning, som kan holde maven igang, det kan være Syrnet Grøn Allomin eller NAN H.A. som du kan købe i de almindelig supermarkeder.
Din datter burde ikke lide af jernmangel med den alder hun har, men drøft også dette med lægen :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske