Svar: Vænne mit barn til barnevogn og appetitspring nedafgående

13. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Der er meget stor forskel på at sove inde, i et værelse med mørklægning og ingen lamper eller andet og så på at sove ude, hvor det er lyst, fuglene fløjter osv.

Når man gerne vil lære sit barn at sove i barnevogn og kunne nyde at sove ude (hvilket vi i DK jo sætter stor pris på) så findes der kun en måde at gøre det på - nemlig ved at putte barnet i barnevognen - forsøge igen og igen og igen :)

Det kan hjælpe hvis måden du putter på er genkendelig, altså hvis du kan have et fast putteritual, som kan følge med hende uanset hvor hun sover. Det vil ofte være at blive puttet med en sut og en sutteklud, med bestemte kærtegn og beroligende ord. Det samme ritual skal gå igen, hver gang hun skal sove, så hun forbinder ritualet med at skulle sove og ikke kun at det er mørkt ...

Med hensyn til nedsat væske og brækfornemmelser, når du kommer med flasken, så lyder det som om at dette skyldes den slimdannelse din datter har. jeg synes derfor det er relevant at du lige får hende lyttet på og sikrer dig at hun ikke har en infektion, lungebetændelse eller lignende, som giver hende slimen og deraf følgende madlede og manglende indtag.

Det er vigtigt at hun får mælk nok og et indtag på under 500ml dagligt bør drøftes med lægen igen. Du har jo talt med lægen tidligere og hendes indtag er nu ...

Annonce

... nedsat yderligere. Du er nødt til at få en læge ind over her.

Det vil også være en god idé hvis du kunne prøve at skifte til en anden type erstatning for at se om ikke smagen af noget andet ville give hende lidt interesse for mælk igen. Hvor modermælk skifter smag efter hvad moderen indtager af mad, så smager modermælkserstatning jo hele tiden af det samme og man kan sagtens forstå at små børn kan blive trætte af det. Så ved at skifte til en anden type, kan man nogle gange med held få skabt lidt ekstra appetit :)

Det er også meget vigtigt at du sørger for at holde hendes mave igang. Hvis maven ikke fungerer, så går det meget hurtigt ud over hendes appetit. Måske skal hun have mere laktulose end hun får lige nu? Du skal også være opmærksom på at laktulosen ikke skal gives i flasken - hvis hun ikke spiser op, så ved du reelt ikke hvor meget hun har fået og der er også en risiko for at laktulosen sætter sig på indersiden af flasken. Så sørg for at hun får det og at hun får nok.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Gå evt. over til en erstatning, som kan holde maven igang, det kan være Syrnet Grøn Allomin eller NAN H.A. som du kan købe i de almindelig supermarkeder.

Din datter burde ikke lide af jernmangel med den alder hun har, men drøft også dette med lægen :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2