Svar: Forsvundet tand og søvn
8. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære A
Det er ganske givet ikke en rigtig tand, du har set i din datters gummer - en tand kan ikke bare forsvinde. Måske har hun haft en lille hvid knop, eller blære på gummen - det kan små børn godt have.
Nogle børn fødes også med tænder, men her er der normalt tale om en 'kunstig tand', dvs. en slags emaljeskal, som ikke har nogen rødder og derfor ikke kan vokse som en almindelig tand. Det er altså en mulighed, at jeres datter har haft en emaljeskal, som hun så har tabt, hvilket i princippet er rigtig godt, da hendes rigtige tænder så bedre kan udvikle sig og vokse :)
Med hensyn til søvn, så er der flere ting der spiller ind. Du skal for det første være sikker på at din datter får mad og mælk nok inden du putter hende og det er også vigtigt at hun sover regelmæssigt i løbet af dagen, for at kunne overgive sig bedst muligt til søvnen om aftenen. Hvis hun ikke er træt nok, kan hun ikke sove og hvis hun ikke er mæt nok, kan hun ikke sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes / flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun en lille times tid
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsstænger, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her måske 1½ times tid, max 2 timer
Eftermiddag 16: Ammes / flaske og tilbydes evt. lidt frugtmos og frisk blød frugt at sutte på
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt brødskorper eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har powernappet eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Ammes / flaske og sover til næste morgen tidlig. Amningen midt nat begynder således at blive sprunget over.
Som du kan se, så indgår der nu rigtig mange måltider i løbet af dagen og rigtig mange gange skal din datter fortsat tilbydes bryst eller flaske.
Det er vigtigt at du ikke ammer din datter i søvn, men giver hende brystet og evt. tilbyder en sut, som erstatning for brystet, når du flytter hende fra din favn og ned i egen seng. Det er vigtigt at du først putter hende, når du fornemmer at hun er lige ved at falde i søvn, lige registrerer hvor du lægger hende, men er træt nok til at overgive sig til søvnen.
Det er helt naturligt at du skal sidde hos hende, berolige hende og lulle hende i søvn. De fleste børn kan ikke bare lægges og falde i søvn af sig selv. De har brug for at vi er der, nusser lidt om dem, kæregner og beroliger og når de mærker at vi er der og de føler sig trygge, så falder det roligt i søvn.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske