Svar: Forsvundet tand og søvn

8. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære A

Det er ganske givet ikke en rigtig tand, du har set i din datters gummer - en tand kan ikke bare forsvinde. Måske har hun haft en lille hvid knop, eller blære på gummen - det kan små børn godt have.

Nogle børn fødes også med tænder, men her er der normalt tale om en 'kunstig tand', dvs. en slags emaljeskal, som ikke har nogen rødder og derfor ikke kan vokse som en almindelig tand. Det er altså en mulighed, at jeres datter har haft en emaljeskal, som hun så har tabt, hvilket i princippet er rigtig godt, da hendes rigtige tænder så bedre kan udvikle sig og vokse :)

Med hensyn til søvn, så er der flere ting der spiller ind. Du skal for det første være sikker på at din datter får mad og mælk nok inden du putter hende og det er også vigtigt at hun sover regelmæssigt i løbet af dagen, for at kunne overgive sig bedst muligt til søvnen om aftenen. Hvis hun ikke er træt nok, kan hun ikke sove og hvis hun ikke er mæt nok, kan hun ikke sove.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes / flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Ammes / flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun en lille times tid

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsstænger, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes / flaske og puttes til ...

Annonce

... middagslur ca kl. 13, sover her måske 1½ times tid, max 2 timer

Eftermiddag 16: Ammes / flaske og tilbydes evt. lidt frugtmos og frisk blød frugt at sutte på

Powernappen springes over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt brødskorper eller lignende at gumle på, vand af kop.

Ammes / flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har powernappet eftermiddag eller ej

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sen aften 23-24: Ammes / flaske og sover til næste morgen tidlig. Amningen midt nat begynder således at blive sprunget over.

Som du kan se, så indgår der nu rigtig mange måltider i løbet af dagen og rigtig mange gange skal din datter fortsat tilbydes bryst eller flaske.

Det er vigtigt at du ikke ammer din datter i søvn, men giver hende brystet og evt. tilbyder en sut, som erstatning for brystet, når du flytter hende fra din favn og ned i egen seng. Det er vigtigt at du først putter hende, når du fornemmer at hun er lige ved at falde i søvn, lige registrerer hvor du lægger hende, men er træt nok til at overgive sig til søvnen.

Det er helt naturligt at du skal sidde hos hende, berolige hende og lulle hende i søvn. De fleste børn kan ikke bare lægges og falde i søvn af sig selv. De har brug for at vi er der, nusser lidt om dem, kæregner og beroliger og når de mærker at vi er der og de føler sig trygge, så falder det roligt i søvn.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor