Brev:
Raserianfald
8. august 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Raserianfald
Kære Helen.
Vores datter er nu næsten 3 år, og hun har i noget tid haft en del raserianfald. Det sker typisk i situationer, hvor hun ikke får sin vilje. Ikke at hun altid bliver sur og ked af det, når hun ikke får sin vilje. Jeg er dog i tvivl om, hvordan vi skal takle det.
Raserianfaldene udmønter sig altid som en ordentlig tudetur, som dog kan stoppe meget hurtigt igen, hvis vi ikke synes det er værd at tage en magtkamp om en mindre ting. Der er dog ting, vi ikke vil lade gå hus forbi, og så ender det i et stort vræl, hvis det ikke lige passer hende. De kommer oftere, når hun er træt.
Måske er det alderen, måske er det pga. lillesøsteren, som nu er 4 måneder - det er ikke helt indlysende, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan vi bedst takler det.
Hun falder sammen på gulvet og græder, og man kan ikke løfte hende op eller trøste hende eller tale til hendes fornuft (det sidste er nok måske også lige tidligt nok), for hun sætter sig kraftigt til modværge. Skal vi så blot lade hende ligge/sidde og græde lidt og sige, vi ikke vil have hun opfører sig sådan? Skal hun sendes ind på eget værelse til hun er ok igen (synes det ville være lidt synd)?
På forhånd tak for hjælpen!
Mange hilsner fra
IMLO