Svar: Temperatur om natten, jerndråber og vuggedød

5. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Stine

Frygten for vuggedød sidder i alle forældre og der er ingen tvivl om at det må være noget af det værste man kan opleve. Risikoen for at det sker, er dog blevet minimeret meget efter at sundhedsstyrelsen for nogle år siden kom med retningslinierne omkring at barnet skulle sove på ryggen, ikke udsættes for røg og at barnet ikke måtte få det for varmt.

Det lyder som om at du allerede gør rigtig meget for at undgå for meget varme i soveværelset og nu hvor din datter er 6 måneder gammel, så er sandsynligheden for vuggedød meget meget lille. Ligeså snart barnet kan trille, vende og dreje sig selv, så er der normalt ikke længere grund til bekymring.

Man kan normalt ikke sætte angivelse af temperatur på et korrekt sovested, men for de fleste vil det være sådan at man sover bedst, hvis temperaturen er mellem 16-20 grader. Det kan være svært at opnå om sommeren, hvor solen (heldigvis) giver os varme, men man kan forsøge ved at lufte rigtig godt ud hver dag og holde gardinerne trukket for.

Jeg er normalt ikke tilhænger af at man afklæder barnet og lægger det under en stor dyne - jeg vil hellere at man giver barnet lidt nattøj på og så letter på dynen og f.eks. vælger et tyndt tæppe, et vattæppe eller lignende at putte barnet med, når det er varmt. Det lyder derfor fint med en natdragt, den kan være med eller uden fødder og så en sommerdyne eller bare et bomuldstæppe eller vattæppe over sig, hvis hun virker varm og du skønner en dyne er for meget for hende.

Det ...

Annonce

... er helt normalt at hun kan blive lidt kold på hænder og fødder, når hun sover og det sker der ikke spor ved. Det er også rigtig fint, at du om natten en gang imellem lige lægger dynen eller tæppet op omkring hende, fordi hun får det sparket af og ikke selv er i stand til at putte sig endnu - men du skal ikke ligge vågen om natten og være bange for at der sker hende noget - du har også brug for din nattesøvn :)

At putte hende i en sovepose synes jeg er synd. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt begynder at have behov for selv at skifte stilling når hun sover. Hun triller nogle gange rundt på siden eller maven, hun sparker dynen af osv. og det skal hun have lov til. Det er en del af hendes naturlige udvikling og det vil være synd at hindre hende i dette ved at putte hende i en sovepose ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til jerntilskud, så er det korrekt at hun er dækket ind, hvis hun får mindst 400ml dagligt, får hun ikke dette skal hun have fuldt tilskud af jern. Det betyder at selvom hun drikker 350ml så skal hun stadig have fuldt dosis jerndråber.

Mængden af jern i modermælkserstatning svarer ikke til behovet for jern, hvis man regner det ud. Men børn får nok jern, hvis de med sikkerhed får de 400ml fordi jernet optages på en anden måde, når de får det gennem erstatning. Men får de mindre er det altså ikke nok og derfor skal de have fuld dosis jerndråber ved alt under 400ml mme dagligt indtil de er 1 år :)

Fortsat held og lykke med hende og håber du har fået lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"