Brev:
Sengelægning og søvn
5. august 2009
Alder:
5 mdr.
Sengelægning og søvn
Kære Helen.
Jeg er helt ny bruger, men har af og til læst andres spørgsmål og dine svar på hjemmesiden og vil nu prøve lykken selv. Skal prøve at gøre det så kort som muligt, men det bliver nu nok lidt langt....
Vi har en søn på 5 år og en lille datter på knap 5 mdr som begge er sunde og raske og glade og alderssvarende, og alt i alt er vi godt tilfredse:-) men vi har nogle problemer omkring putning af den lille.
Vi har længe haft en fast aftenrutine som består af bad, sige godnat til far og storebror, lidt kilde-nusse-hygge på soveværelset, en lille sang og godnatamning og derefter lægges i seng med mens der endnu var små meget trætte øjne. Derefter plejede hun at falde i søvn mens hun lå og krammede en lille pude som hun også bruger om dagen i barnevognen. Af og til faldt hun helt i søvn under amning og jeg lagde hende over. Hun plejede så at sove fra kl ca 19 til kl ca 6 med omkring 3 natamninger derimellem.
Nu sker der så det at hun efter aftenrutinen bliver hun helt vågen og når jeg lægger hende er hun ude af stand til at finde ro, give slip og falde i søvn. Om dagen er der sket det samme, hun skal ofte køres eller vugges i søvn i barnevognen og vågner meget ofte op efter en halv time, lige inden den dybe søvn træder ind. Nogle gange sover hun kun en halv time 4 gange i løbet af dagen og er derfor overtræt og pylret om aftenen, hvilket jo ikke gør putningen nemmere. Desuden er hun begyndt at vågne helt op om natten og ligge vågen, selv efter jeg har ammet.
Før i tiden kunne vi tage hende op og svøbe hende og vugge hende i søvn i armende, men nu bliver hun vred og vrider sig og skriger, hvis vi prøver det. Det skal siges at hun har haft kolik indtil ca 3 måneder og i den periode var hun jo oppe i vores arme næsten konstant om aftenen og lærte derfor at man skal have hjælp til at falde i søvn. Tror at hun nu skal lære at det er ok at falde i søvn uden rokken eller vuggen osv. Nu er hun begyndt at blive lidt pylret allerede når vi kommer ind i soveværelset som om hun ved at nu starter det dumme putterod.
Hun har fået grød og mos to gange om dagen, oven i amningen, siden hun var 4 måneder så jeg tror ikke det er fordi hun ligger og er sulten. Tror simpelthen hun ikke ved hvordan hun selv skal falde i søvn, og vi gør åbenbart ikke det rigtige for at vise hende det....
Men hvordan gør vi det?
Håber sådan du kan hjælpe os, for vi er ved at være lidt trætte, ikke mindst hende.
Mange håbefulde hilsner fra
Julie og familie