Sengelægning og søvn

5. august 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sengelægning og søvn

Kære Helen.

Jeg er helt ny bruger, men har af og til læst andres spørgsmål og dine svar på hjemmesiden og vil nu prøve lykken selv. Skal prøve at gøre det så kort som muligt, men det bliver nu nok lidt langt....

Vi har en søn på 5 år og en lille datter på knap 5 mdr som begge er sunde og raske og glade og alderssvarende, og alt i alt er vi godt tilfredse:-) men vi har nogle problemer omkring putning af den lille.

Vi har længe haft en fast aftenrutine som består af bad, sige godnat til far og storebror, lidt kilde-nusse-hygge på soveværelset, en lille sang og godnatamning og derefter lægges i seng med mens der endnu var små meget trætte øjne. Derefter plejede hun at falde i søvn mens hun lå og krammede en lille pude som hun også bruger om dagen i barnevognen. Af og til faldt hun helt i søvn under amning og jeg lagde hende over. Hun plejede så at sove fra kl ca 19 til kl ca 6 med omkring 3 natamninger derimellem.

Nu sker der så det at hun efter aftenrutinen bliver hun helt vågen og når jeg lægger hende er hun ude af stand til at finde ro, give slip og falde i søvn. Om dagen er der sket det samme, hun skal ofte køres eller vugges i søvn i barnevognen og vågner meget ofte op efter en halv time, lige inden den dybe ...

Annonce

... søvn træder ind. Nogle gange sover hun kun en halv time 4 gange i løbet af dagen og er derfor overtræt og pylret om aftenen, hvilket jo ikke gør putningen nemmere. Desuden er hun begyndt at vågne helt op om natten og ligge vågen, selv efter jeg har ammet.

Før i tiden kunne vi tage hende op og svøbe hende og vugge hende i søvn i armende, men nu bliver hun vred og vrider sig og skriger, hvis vi prøver det. Det skal siges at hun har haft kolik indtil ca 3 måneder og i den periode var hun jo oppe i vores arme næsten konstant om aftenen og lærte derfor at man skal have hjælp til at falde i søvn. Tror at hun nu skal lære at det er ok at falde i søvn uden rokken eller vuggen osv. Nu er hun begyndt at blive lidt pylret allerede når vi kommer ind i soveværelset som om hun ved at nu starter det dumme putterod.

Hun har fået grød og mos to gange om dagen, oven i amningen, siden hun var 4 måneder så jeg tror ikke det er fordi hun ligger og er sulten. Tror simpelthen hun ikke ved hvordan hun selv skal falde i søvn, og vi gør åbenbart ikke det rigtige for at vise hende det....

Men hvordan gør vi det?

Håber sådan du kan hjælpe os, for vi er ved at være lidt trætte, ikke mindst hende.

Mange håbefulde hilsner fra
Julie og familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.