Svar: Min lille dreng døjer med utrolig meget luft i maven

1. august 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Luiza

Det anbefales at give mylicondråber 15 minutter før måltidet og det i sig selv kan jo være lidt vanskeligt, når man ammer og har et barn der er sultent ... du kan jo ikke holde ham hen, når han skal have mad, når han vil spise, så skal han spise :) Derfor oplever mange at effekten af Mylicondråber er tvivlsom, fordi de simpelthen har svært ved at give dem korrekt. hvis det lykkes for dig hver anden gang, så er det fint.

Det er korrekt at nogle kvinder oplever at der er en sammenhæng imellem den mad de selv indtager og så barnets mavekneb. Det drejer sig især om meget krydret mad, rå løg, kål og lignende som generelt kan give luft i maven og også drikkevarer som indeholder koffein kan give problemer. Generelt gælder at du kan spise som du har gjort i din graviditet og at du så vidt muligt ikke skal spise meget af kun en fødevarer. Det er f.eks. en dårlig idé at spise en hel plade marabou, selvom du er chokoladetrængende, så nøjes med et par enkelte stykker - ligesom det også er fint at spise lidt jordbær, men du bør ikke spise en hel bakke.

Det kan være mere relevant at se på hvordan han spiser. Det er sådan at din mælk er forskelligt sammensat og den mælk der ligger først i brystet er meget vandholdig, hvor den mælk der ligger sidst i brystet er federe. Hvis barnet spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden - f.eks. 10 minutter på hver side, så er der stor risiko for at barnet får for meget af den vandholdige mælk og det giver uro i maven. Det er derfor vigtigt at din dreng spiser rigtig godt fra et bryst, gerne i 20-30 minutter, hvorefter du skifter ham og tilbyder ham modsatte side.

Det kunne godt lyde som om at du skal prøve at arbejde lidt på denne rytme, både fordi det vil give lidt ekstra ro i maven på din dreng, men det vil samtidig stimulere din mælkemængde lidt ekstra at du ammer fra begge bryster ...

Annonce

... mellem hver lur. Så prøv at starte med at amme fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Sørg for at han spise effektivt og længe fra den side, hold ham lidt igang under amning, så han ikke falder for meget i søvn. Skift ham, bøvs ham af osv. og inden han så skal sove igen, så tilbyder du toppen fra modsatte side. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund der, skifter ham osv.

Hvis du oplever at han ikke får 'tømt' dit ene bryst under amning, så vil det være rigtig godt at du lægger ham til samme side igen efter skiftning. Start med at amme i den almindelige stilling, skift ham og læg ham til samme bryst men i tvillingestilling. På den måde hjælper du ham til at stimulere brystet lidt ekstra og få det bedre tømt = mere ro i maven.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Som du beskriver situationen lige nu så synes jeg ikke der er grund til at give ham modermælkserstatning. Nogle oplever naturligvis at det giver mere ro i maven, andre oplever det modsatte fordi barnet har sværere ved at nedbryde mme ... hvordan din dreng vil reagerer ved man ikke før du prøver og desværre kan jeg ikke love at det er uden problemer. Da du gerne vil give amningen en chance denne gang, så synes jeg du skal holde dig til det lige nu :) Hvad tiden så bringer er noget andet, men lige nu lyder det som om at amningen kan fungere.

Zoneterapi oplever nogle forældre hjælper på barnets maveproblemer, kiropraktor vil jeg umiddelbart mene er bedre at bruge, hvis barnet har problemer med nogle af sine led eller knogler ... Hvis I vælger at gå til zoneterapeut, så vil I sandsynligvis kunne lære jer at trykke på barnet selv og således stimulere til 'gang i maven' ved at trykke under fødderne. Jeg har oplevet flere forældre, som selv har lært sig teknikken :)

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!