Svar: Afføring og hård mave
31. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Jeg ved fra dit tidligere brev, at din datter ikke får væske nok, så årsagen til at hun har problemer med hård mave skal nok findes her. Det første du skal gøre er derfor at øge hendes antal af flasker, så hun får flere flasker dagligt og derudover give hende mere vand til maden.
Derudover skal du naturligvis se på sammensætningen af hendes mad og det er også fint at du giver laktulose for at holde maven igang.
Det vil også være rigtig godt at du ikke giver banan i en periode, da det lyder som om at det virker lidt forstoppende på din datter. I stedet kan du give hende frugtmos af alle andre slags frugter og især kogt frugtmos har ofte god effekt på maven. Husk også at mos af bær er en rigtig god idé og medtænk også at hun med den alder hun har nu, gerne må sidde og sutte på et stykke frugt og suge frugtsaften ud af f.eks. en appelsinbåd, blomme, fersken, et stort fuldmodent jordbær osv.
Væske er som sagt vigtigt for at holde maven igang, så sørg for at hun får mælk og vand nok. Hvis hun får min 4-5 flasker dagligt, vil du måske opleve at du helt kan undvære laktulose og at der ikke længere er problemer med banan ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske