Svar: Storebror og skift til børnehave
26. juli 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre fra dig og at alt skrider stille og roligt frem med graviditeten - og hvor fantastisk at I skal have en lille pige, det bliver en helt ny verden pludselig at få en lille datter, hvor er det dejligt for jer :)
Nu er jeg jo så privilegeret, at jeg har fået lov til at følge med i dit / jeres liv her fra sidelinien i et par år efterhånden og jeg er helt overbevist om at lillesøster ikke kommer i vejen for storebror. Faktisk tror jeg det vil være rigtig godt for ham at prøve at være den store og netop være storebror til en lille pige der skal beskyttes. Jeg er helt sikker på at de to vil vokse op og have stor stor glæde af hinanden og at han vil være rigtig god til at passe på hende, netop fordi han også er en følsom og meget varm dreng :)
Det er dejligt at I har mulighed for at give ham korte dage i daginstitutionen og lade ham få fridage en gang imellem. Jeg ved at I nyder det alle sammen, at have denne frihed og tid sammen og det er guld værd. Jeg tænker dog, at det er vigtigt at I forsøger at aflevere ham tidligt nok til at han kan være med i en leg. Det er vigtigt at I f.eks. ikke afleverer ham i vuggestue / børnehave senere end kl. 8.30-9 da børnene indbyrdes ofte starter med at lave legeaftaler og kommer man først når klokken er 9-10, så vil risikoen for at man er uden for legen være større.
Jeg tænker også at det er en god idé at han har nogenlunde sammenhængende dage i institutionen - hvis I gerne vil holde ham hjemme, så prøv at gøre det i forlængelse af en weekend eller midt i ugen, så han har 2-3-4 sammenhængende dage derned og ikke kommer 1 dag, er væk næste dag, kommer 1 dag og er væk igen.
Det er super dejligt at I får lov til at flytte op i børnehaven allerede til oktober. Han vil sandsynligvis have det rigtig godt med at være en af de små, kunne spejle sig i og lære af de store. Hjemme vil han jo skulle være meget stor, når lillesøster kommer, så at han får mulighed for at være i begge roller (den yngste og den ældste) vil sikkert være godt for ham :)
Det er normalt en god idé at sende storebror i børnehaven, når den lille kommer. Han må naturligvis gerne være hjemme et par dage, men ret hurtigt skal han af sted - hans hverdag skal være som den plejer. Han bruger utroligt mange ressourcer på at være storebror og finde ud af at være i en familie, som pludselig består af fire personer, det kræver rigtig meget af ham. Derfor kan børnehaven være et frirum - hvis han er kørt godt ind, så vil han glide ind i mængden og lege med de andre præcis som han plejer at gøre. Hans rolle vil ikke være anderledes der, og det kan gøre ham mere rolig og mere tryg, der kan han bedre være sig selv.
Med hensyn til observationer og pædagogernes fokus på lige netop ham, så må du gå ud fra at der vil være en form for overlevering, hvor de fortæller om det enkelte barn. Børnehaven vil naturligt blive informeret om hvad de skal være opmærksomme på omkring jeres lille dreng og hvor han måske har brug for ekstra støtte. I vil også komme til samtaler i børnehaven præcis som I har været i vuggestuen og I vil naturligvis løbende kunne gribe fat i personalet eller ledelsen, hvis der er noget I er i tvivl om eller har brug for at få vendt med dem.
Så ro på - det er noget helt andet at gå i børnehave og det bliver pludselig en meget stor dreng I har - men det er dejligt og de lærer bare så meget, de udvikler sig så meget i børnehaveårene, det er en rigtig dejlig tid :)
Fortsat held og lykke, knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske