Svar: Storebror og skift til børnehave

26. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Dejligt at høre fra dig og at alt skrider stille og roligt frem med graviditeten - og hvor fantastisk at I skal have en lille pige, det bliver en helt ny verden pludselig at få en lille datter, hvor er det dejligt for jer :)

Nu er jeg jo så privilegeret, at jeg har fået lov til at følge med i dit / jeres liv her fra sidelinien i et par år efterhånden og jeg er helt overbevist om at lillesøster ikke kommer i vejen for storebror. Faktisk tror jeg det vil være rigtig godt for ham at prøve at være den store og netop være storebror til en lille pige der skal beskyttes. Jeg er helt sikker på at de to vil vokse op og have stor stor glæde af hinanden og at han vil være rigtig god til at passe på hende, netop fordi han også er en følsom og meget varm dreng :)

Det er dejligt at I har mulighed for at give ham korte dage i daginstitutionen og lade ham få fridage en gang imellem. Jeg ved at I nyder det alle sammen, at have denne frihed og tid sammen og det er guld værd. Jeg tænker dog, at det er vigtigt at I forsøger at aflevere ham tidligt nok til at han kan være med i en leg. Det er vigtigt at I f.eks. ikke afleverer ham i vuggestue / børnehave senere end kl. 8.30-9 da børnene indbyrdes ofte starter med at lave legeaftaler og kommer man først når klokken er 9-10, så vil risikoen for at man er uden for legen være større.

Jeg tænker også at det er en god idé at han har nogenlunde sammenhængende dage i institutionen - hvis I gerne vil holde ham hjemme, så prøv at gøre det i forlængelse af en weekend eller midt i ugen, så han har 2-3-4 sammenhængende dage derned og ikke kommer 1 dag, er væk næste dag, kommer 1 dag og er væk igen.

Det er super dejligt at I får lov til at flytte op i børnehaven allerede til ...

Annonce

... oktober. Han vil sandsynligvis have det rigtig godt med at være en af de små, kunne spejle sig i og lære af de store. Hjemme vil han jo skulle være meget stor, når lillesøster kommer, så at han får mulighed for at være i begge roller (den yngste og den ældste) vil sikkert være godt for ham :)

Det er normalt en god idé at sende storebror i børnehaven, når den lille kommer. Han må naturligvis gerne være hjemme et par dage, men ret hurtigt skal han af sted - hans hverdag skal være som den plejer. Han bruger utroligt mange ressourcer på at være storebror og finde ud af at være i en familie, som pludselig består af fire personer, det kræver rigtig meget af ham. Derfor kan børnehaven være et frirum - hvis han er kørt godt ind, så vil han glide ind i mængden og lege med de andre præcis som han plejer at gøre. Hans rolle vil ikke være anderledes der, og det kan gøre ham mere rolig og mere tryg, der kan han bedre være sig selv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til observationer og pædagogernes fokus på lige netop ham, så må du gå ud fra at der vil være en form for overlevering, hvor de fortæller om det enkelte barn. Børnehaven vil naturligt blive informeret om hvad de skal være opmærksomme på omkring jeres lille dreng og hvor han måske har brug for ekstra støtte. I vil også komme til samtaler i børnehaven præcis som I har været i vuggestuen og I vil naturligvis løbende kunne gribe fat i personalet eller ledelsen, hvis der er noget I er i tvivl om eller har brug for at få vendt med dem.

Så ro på - det er noget helt andet at gå i børnehave og det bliver pludselig en meget stor dreng I har - men det er dejligt og de lærer bare så meget, de udvikler sig så meget i børnehaveårene, det er en rigtig dejlig tid :)

Fortsat held og lykke, knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene