Brev:
Storebror og skift til børnehave
26. juli 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Storebror og skift til børnehave
Kære Helen.
Længe siden. Her går det fint. Graviditeten skrider ok fremad. Har mange smerter i lend og haleben og er stadig meget træt, men det går fint. Der venter os en lille pige som kommer til verden 10.nov. kun 10 dage efter, at vores søn er blevet 3 år.
Jeg må sige, at tankerne flyver og fylder meget pt.
Min søn har haft ferie herhjemme i 3 uger nu og NYDER det. Der er en uge tilbage og så hedder det vuggestue igen.
Det har været dejligt at læse om alle dem, der har skrevet til dig ang. det at blive storebror og samtidig skal starte i børnehave.
Selv har vi fået lov til, at vores søn starter i børnehaven 1.oktober i stedet for d.1.nov hvor han bliver 3 år. Det samme gør også 2 andre fra hans stue, så jeg håber meget at 1 måneds indkøring er nok inden lillesøster kommer.
Jeg har jo også en skøn, men lidt forsigtig dreng, som lige skal lure situationerne af før han kaster sig ud i noget. Jeg synes dog han er blevet meget bedre til, at overskride sine egne grænser og blive mere modig.
Han har nogle super gode legekammerater (vores venners børn), som han virkelig hygger sig med. De fniser, laver (sød) ballade og leger til de har helt røde kinder.
I vuggestuen er det noget anderledes. Der taler de om at få en Marte Meo pædagog til at kigge på, hvordan de voksne kan støtte ham bedst mulig i at socialisere sig noget mere. De siger han trækker sig. Vi kan skam godt mærke og se skiftet af den dreng han er i vuggestuen og den han er i leg én til én eller når de er 3 sammen. Det er lidt frustrerende at stå og sige til pædagogerne, at han stortrives og i allerhøjeste grad er social, tager initiativ osv. i leg med vores venners børn, når de siger noget andet og ikke oplever det.
Min værste frygt er, at når han starter i børnehave vil blive overset fordi der jo ikke er samme normering, så ser de voksne ham, støtter de ham osv. Eller kommer han bare til at tuldre rundt alene og bare skal have tiden til at gå til vi henter.
Han er højst afsted 5-6 timer om dagen. Og ofte kun 4 dage om ugen. Nu hvor lillesøster kommer og farmand har barsel i 1½ måned, vil vi jo være meget hjemme og så ved jeg ikke hvad det bedste er for min søn. At komme i børnehave hver dag (eller 3-4 gange om ugen) eller blive hjemme med os i en en periode? Jeg kan forestille mig det vil blive lidt hårdt med en lille ny og en dreng der garanteret vil kræve sin tid og med rette.
Det er måske rigtig grimt at skrive, men sådan som jeg oplever det lige nu, med at min søn bare skal have en blød overgang og så forsigtig han er, ja så må jeg sige at jeg sommetider tænker: "Skulle vi bare have nøjes med en"? Pyha det er dumme tanker, men det er altså lidt som om lillesøster kommer i vejen for min søn. Det er virkelig frygteligt at tænke sådan, for hun er også ønsket, men jeg har bare en binding med min søn som er så stærk at intet må komme imellem det.. GISP!
Jeg føler mig lidt ude på dybt vand følelsesmæssigt. jeg kan af gode grunde ikke bevare kontrollen over noget jeg ikke ved hvordan bliver, men jeg har hovedet fyldt med hvis´er og skal gerne finde nogle løsninger på dem som kommer min søn tilgode..
Jeg håber jeg om nogle år sidder og kigger tilbage med et smil på læben for jeg glæder mig faktisk slet ikke til dette efterår..
Kærlig hilsen
mor til snart 2..