Svar: Meget humørsvingende
24. juli 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Sophia
Da William har været syg, så lyder det som om at I generelt har været inde i en periode, hvor han ikke har haft så meget overskud og sådan er det nogle gange.
Derudover tænker jeg, at hans alder naturligvis også spiller ind. Han er jo i en grænsesøgende alder og der skal ikke ret meget til, før han bliver utroligt ked af det eller modsat er meget glad. Børn kan i denne alder skifte humør meget hurtigt :)
Det er en svær alder for både børn og forældre og det kræver stor tålmodighed. Din dreng skal udvikle sig, han prøver forskellige ting, som falder ham svært og han bliver ulykkelig, når det ikke lykkes for ham. Han er ulykkelig over sin egen manglende formåen. Tilgengæld bliver han meget lykkelig og stolt, når noget så lykkes for ham.
Det kan være små ting, som får hele verden til at vælge for ham og nogle børn reagerer meget voldsomt. De skriger, sparker, slår, smider sig ned i gulvet og deres reaktion kan virke meget voldsom. Det bedste du kan gøre er selvfølgelig at sørge for at han ikke kommer til skade, hvis han bliver meget gal eller ked af det. Nogle børn bliver mere vrede, hvis man tager fast i dem, men mange børn vil falde til ro, hvis man holder om dem. Det kan godt være at han ikke lige vil med det samme, men så prøv at sætte dig på hug foran ham og lad ham komme ind i din favn til han er faldet til ro.
Når børn er meget pylrede og kede af det dagen igennem, så det være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen. Hvordan barnet spiser og sover i løbet af dagen, kan have stor betydning for humøret og overskuddet til at møde verden.
Derfor sender jeg her et forslag til hvordan en dag kan se ud:
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg flere gange om ugen. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, kyllingelår, suppleret med forskellige grøntsager som gulerødder, ærter, majs, agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion yoghurt med müsli, frisk frugt og friske bær, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Sen eftermiddag: Imens du laver aftensmad, kan han tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende ligesom til frokost
Aften 18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mælk af kop.
Puttes til natten med en godnathistorie
Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Min umiddelbare tanke omkring pylrede, utilfredse og brokkende børn er derfor at man prøver at gennemtænke, hvad barnet indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at man så vidt muligt tilbyder vand som tørstslukker.
Håber dette hjælper dig videre og giver jer lidt mere ro.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske