Svar: Meget humørsvingende

24. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sophia

Da William har været syg, så lyder det som om at I generelt har været inde i en periode, hvor han ikke har haft så meget overskud og sådan er det nogle gange.

Derudover tænker jeg, at hans alder naturligvis også spiller ind. Han er jo i en grænsesøgende alder og der skal ikke ret meget til, før han bliver utroligt ked af det eller modsat er meget glad. Børn kan i denne alder skifte humør meget hurtigt :)

Det er en svær alder for både børn og forældre og det kræver stor tålmodighed. Din dreng skal udvikle sig, han prøver forskellige ting, som falder ham svært og han bliver ulykkelig, når det ikke lykkes for ham. Han er ulykkelig over sin egen manglende formåen. Tilgengæld bliver han meget lykkelig og stolt, når noget så lykkes for ham.

Det kan være små ting, som får hele verden til at vælge for ham og nogle børn reagerer meget voldsomt. De skriger, sparker, slår, smider sig ned i gulvet og deres reaktion kan virke meget voldsom. Det bedste du kan gøre er selvfølgelig at sørge for at han ikke kommer til skade, hvis han bliver meget gal eller ked af det. Nogle børn bliver mere vrede, hvis man tager fast i dem, men mange børn vil falde til ro, hvis man holder om dem. Det kan godt være at han ikke lige vil med det samme, men så prøv at sætte dig på hug foran ham og lad ham komme ind i din favn til han er faldet til ro.

Når børn er meget pylrede og kede af det dagen igennem, så det være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen. Hvordan barnet spiser og sover i løbet af dagen, kan have stor betydning for humøret og overskuddet til at møde verden.

Derfor sender jeg her et forslag til hvordan en dag kan se ud:

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, mælk af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.

Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg flere gange om ugen. Rester fra ...

Annonce

... aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, kyllingelår, suppleret med forskellige grøntsager som gulerødder, ærter, majs, agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Vand af kop

Puttes til middagslur

Eftermiddag: En portion yoghurt med müsli, frisk frugt og friske bær, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop

Sen eftermiddag: Imens du laver aftensmad, kan han tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende ligesom til frokost

Aften 18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mælk af kop.

Puttes til natten med en godnathistorie

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.

Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.

Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.

Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.

Min umiddelbare tanke omkring pylrede, utilfredse og brokkende børn er derfor at man prøver at gennemtænke, hvad barnet indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at man så vidt muligt tilbyder vand som tørstslukker.

Håber dette hjælper dig videre og giver jer lidt mere ro.

Fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder