Svar: Vil kun sidde og madplan
23. juli 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Det lyder som om at din datter umiddelbart er en fysisk stærk pige. Du fortæller at hun sidder flot, stabilt og med rank ryg, du fortæller at hun drejer sig lynhurtigt fra mave til ryg, hvis du prøver at lægge hende på maven ... Det lyder derfor ikke som om at din datter umiddelbart mangler styrke i ryggen.
Du har dog ret i at det oftest er fra maveliggende stilling barnet lærer sig at komme op på alle fire og begynder at rokke og derfra at kravle og at det naturligvis vil være rigtig godt, hvis din datter begyndte med det ... Det lyder dog heller ikke som om at det ikke vil kunne ske, mon ikke du skal give det lidt tid.
Gør det til en vane at du altid lægger hende på maven, når du lægger hende fra dig, så hun ligger der bare et par minutter hver gang. Hun må gerne selv vende sig rundt, det kan og skal du ikke forhindre hende i, men at starte på maven som en fast rutine, kan være en god idé.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne tumle med hende, sørge for at hun bliver bevæget rigtig meget. Jo mere hun vendes og drejes, jo mere bliver hendes balance stimuleret og jo bedre er det for hendes motoriske udvikling. Sæt hende f.eks. i en gynge - en rigtig babygynge, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage, det vil hun ganske givet elske højt.
Når du tager hende op til dig, fra siddende stilling, så prøv at lade hende selv trække sig op at stå. Hold hende i hænderne og lad hende trække sig op. På den måde styrker du både hendes arme og ben og giver hende samtidig fornemmelsen af at kunne rejse sig. Du må således gerne prøve at motivere hende lidt mere til at bruge sig selv fysisk og lade hende selv være lidt mere aktiv i bevægelserne i stedet for at du 'bare' tager hende og løfter hende op.
Når du pusler hende, kan du på samme måde lade hende være aktiv. Bed hende løfte numsen, når bleen skal under hende osv. En helt kort "løft numsen" vil hun godt kunne forstå. Hvis hun har benene/fødderne sat i bordet, så kan hun godt løfte numsen op som beskrevet :)
Med hensyn til dagsplanen, så ser den umiddelbart rigtig fin ud. De fleste børn vil omkring 10 måneders alderen trives rigtig fint med amning 2 gange dagligt og derudover den mængde mælk de kan få via maden. Det kan være mælk i grøden, en portion yoghurt/tykmælk, mælk via sovs osv. Det tæller alt sammen med. Det er dog en god idé at lade barnet få modermælk eller modermælkserstatning helt frem mod 12 måneders alderen og ikke lade komælk udgøre det fulde indtag.
Du kan overveje om du, hvis du trapper ned til kun en amning dagligt, vil bruge mme i grød og mos, for at få givet hende lidt ekstra næringsrig mælk på denne måde. Du kan også vælge at gå over til sødmælk og sødmælksprodukter og så kun amme hende x 1 ... Det er dig valg :)
Størrelserne på portioner varierer og du må her gå ud fra at din datter spiser hvad hun har behov for, hvis du tilbyder hende hyppigt. Små hyppige måltider er fortsat vigtigere end få og store portioner. Det er også fortsat en god idé at starte og slutte dagen med grød og mos, så hun bliver fyldt lidt ekstra op. Men det gør du jo også ifølge planen og det er rigtig fint.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød som nu, lavet med mælk
Morgenlur
Formiddag 09:30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Rester fra aftensmaden, frikadeller, kogte pastaskruer, kartoffelbåde, kogte ærter, majs, gulerod osv. Kan også suppleres med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Kan spise det samme som I andre: Lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller, laks, fiskefilet, boller i karry, farsbrød osv. Retter med hakket kød og sovs er ofte godt til de mindre børn og du kan give frikadeller i stykker og mose kartofler og sovs ved siden af. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mælk inden sengetid.
Ammes og puttes til natten 19-20 som nu.
Hvis du vælger at fjerne aftenamningen, så vil det være rigtig godt, hvis din datter kunne drikke mælk (sødmælk eller mme) af kop inden sengetid.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, som du kan se ligner min plan jo meget din .. :)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske