Svar: For meget søvn, amning, vægt mv.
20. juli 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Michelle
Tillykke med den lille pige :)
Der kan godt være forskel på den vægt man bruger på sygehuset, den vægt egen læge bruger og den vægt sundhedsplejersken bruger. Derfor er det generelt en god idé at veje barnet på samme vægt, da det giver et mere korrekt billede af, om hun tager på som hun bør.
Hvis din sundhedsplejerske ikke kommer forbi i løbet af nogle dage, så synes jeg du skal tage ned i sundhedsplejerskernes åbne hus, deres café eller hvad de nu har hvor du bor og bede en sundhedsplejerske om at veje din datter. Du kan naturligvis også ringe til sundhedsplejersken og spørge om hun kan komme forbi bare til en kontrolvægt, fordi din datter ifølge lægens vægt kun tager 100g på om ugen og det er for lidt. Hun bør som minimum vokse med 200g om ugen og altså meget gerne mere.
Det er vigtigt at du ammer hende fra begge bryster mellem hver lur, da det øger og også er med til at opretholde din mælkemængde. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne starte med at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, bøvse, pludre osv. og så skifter du hende, tilbyder hende modsatte bryst og putter hende til lur igen. Næste gang du skal amme, så starter du der, hvor du stoppede sidst, lader hende spise godt og effektivt der, skifter hende, tilbyder modsatte side osv. Ved at amme i denne rytme er du sikker på at din datter får mælk nok.
Hvis din datter tager fint på, trives og udvikler sig som hun skal, så gør det ikke noget at hun nogle nætter sover 5-6 timer. Det er rigtig dejligt for jer begge med sammenhængende søvn og det må hun gerne. Det betyder så naturligvis at hun om dagen og i løbet af aftenen vil spise mere hyppigt, fordi hun ligesom skal indhente det hun ikke har fået om natten. Sover hun så længe, så springer hun jo egentlig et måltid over og det skal hun så have på et andet tidspunkt.
Hvis din datter kun tager 100g på om ugen, så bør hun ikke springe et måltid over om natten. Så er det vigtigt at du tager hende op og lægger hende til og sikrer at hun får den ekstra mælk. Samtidig vil det at amme om natten øge din mælkemængde, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolactin, natamning er således vigtig for opretholdelse af mælkemængde.
Hvis det er om aftenen hun sover, så synes jeg du skal tage hende op og amme hende, hun vil kunne spise mere eller mindre i søvne og vil kunne sove videre igen. Jeg anbefaler dette fordi du ellers risikerer at hun vågner og vil die hele natten og her har du brug for at sove. Så det er bedre at holde hende igang ved brystet om aftenen og vil hun sove et længere stræk, så lad hende gøre det om natten :)
Ang. vuggedød, så er det for de fleste forældre det værste der kan overgå en. Bare tanken, er så frygtelig, tænk hvis man mistede sit elskede lille barn .. At du er bange for vuggedød er derfor naturligt, sådan har de fleste forældre det.
Der er især 3 faktorer som spiller ind på vuggedød og anbefalingerne er:
- Læg altid spædbarnet til at sove på ryggen.
- Ryg ikke under graviditeten - og udsæt ikke barnet for tobaksrøg efter fødslen.
- Undgå, at barnet får det for varmt, når det sover.
Ved at følge disse råd kan man reducere risikoen betydeligt.
Risikoen for vuggedød er op til 10 gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold til rygleje. Man har også undersøgt og sideleje og ved at sideleje under søvn er forbundet med en ca. dobbelt så stor risiko for vuggedød. Man ved ikke præcist årsagen til dette - men anbefaler altså at barnet altid sover på ryggen. Når barnet er vågen og aktiv, skal barnet dog være så meget som muligt på maven.
Når barnet er i stand til at vende sig selv, så er der ingen grund til at bekymre sig. Det betyder at risikoen for vuggedød falder i takt med at barnet bliver mere og mere mobilt og omkring 6 måneders alderen vil risikoen normalt være meget lille.
Tobaksrøg øger risikoen for vuggedød med en faktor 2-4 sammenlignet med børn, der ikke udsættes for tobaksrøg. Det betyder altså at der er mellem dobbelt til fire gange så hyppig forekomst af vuggedød blandt rygere. Derfor skal børn ikke udsættes for tobaksrøg, hverken i graviditeten eller efter.
Og så er der problemerne omkring varme, hvor undersøgelser har vist at der er forhøjet risiko for vuggedød, hvis barnet sover for varmt. En forhøjet temperatur kan have en hæmmende effekt på åndedrætscenteret. Derfor er det vigtigt at man søger for at barnet sover køligt og det er rigtig godt, at du sørger for at lufte ud i soveværelset dagligt og holder gardinerne trukket for, så solens stråler så vidt muligt holdes ude af rummet.
Derudover må du klæde din datter på i tøj, der giver hende mulighed for at komme af med varmen og det lyder som om at du er meget opmærksom på dette. Pak hende ikke tæt ind i dyner og tæpper, når det er varmt. Hun må gerne være varm, men hun må ikke være svedig.
Med hensyn til at vurdere om ens barn er syg, så skal man se på det der hedder barnets almentilstand. Når et barns almentilstand er god, så spiser og drikker barnet, det har gang i maven, det tisser, det smiler, pludrer, vil gerne i kontakt, det har fine farver osv. så er du ikke i tvivl om at dit barn har det godt.
Følgende symptomer er tegn på at barnet har det dårligt og at du skal ringe til lægen:
- Barnet virker sløv og apatisk, barnet reagere f.eks. ikke på skiftning, ligger slap ved brystet, smiler og pludrer ikke, men ligger bare passivt hen.
- Barnet indtager ikke væske og tisser ikke. Et vigtigt tegn på at barnet får væske nok er at barnet tisser.
- Barnet virker grædende og irritabel, kan slet ikke finde ro, virker generet af lys og lyd, har svært ved at blive trøstet, har måske ondt.
- Barnets farver er blege, gustne. Du kan se på barnets kulør at noget er galt. Farverne er tydeligt ikke som de plejer at være
- Barnet kan have svært ved at trække vejret, du kan se at barnet hiver efter vejret, måske kan du ligefrem høre at det piver, når barnet trækker vejret
- Barnet har feber. Den forhøjede temperatur vurderes altid sammen med almentilstanden i øvrigt. Et barnet kan godt have høj feber (39-40) og alligevel spise, drikke, pludre osv. og det er okay, et barn kan have lav temperatur (38) og være meget sløv, mat, apatisk og det er ikke godt.
Med hensyn til amning og vitaminer, så vil det være rigtig fint at du fortsætter med gravitamin indtil de er brugt op. Derefter kan du supplere med en multivitamintablet dagligt. Hvis du har blødt meget i forbindelse med fødslen og din blodprocent er lav, så kan du fortsætte med jern lidt endnu, men ellers vil det normalt ikke være nødvendigt. Fiskeolie er en rigtig god idé - bedre er det dog at spise fisk flere gange om ugen :) Her tæller makrel, tun, rejer, krabbesalat osv. også med ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske