Brev:
For meget søvn, amning, vægt mv.
20. juli 2009
Alder:
1 mdr.
For meget søvn, amning, vægt mv.
Hej,
Håber du har haft en god ferie!
Jeg er også en ny medlem og glæder mig til at få gode råd til mig og min lille pige. Hun er idag 6 uger gammel og en dejlig pige. Hun vejede 3580g ved fødslen og hun var 53cm lang. Min mælk løb først til ca. 5 dage efter fødslen så vi var nødt til at give lidt mme bare for at gøre hende lidt tilfreds indtil mælken løb til. Det er det nu og til første SP besøg vejede hun 3600g (hun vejede 3300g 3 dage efter fødslen), to uger senere vejede hun 4150g. I sidste uge var vi til 5-ugers undersøgelse hos lægen hvor hun vejede 4350g.
Er det normalt at hun før har taget 275g på om ugen og nu kun har taget 100g på om ugen? Det er selvfølgelig også to forskelligevægte min SP og læge bruger, men kan der være så meget forskel? Hun bliver ammet mange gange om dagen, mindst hver tredje time og tit oftere om aftenen. Hun har mindst 6 våde bleer om dagen og sover fint synes jeg.
I sidste uge sov hun igennem flere nætter - 5 timer, 6 timer og én aften sov hun 7 timer i træk! Er det for meget når nu hun spiser godt og har våde bleer og ellers virker tilfreds? Betyder det noget når hun kun har taget 200g siden sidste gang hun blev vejet, eller betyder det at hun får nok at spise og derfor ikke har behov for at vågne om natten?
Og så har jeg et par mere generelle spørgsmål, håber det er ok.
1. Ang. vuggedød - jeg kan ikke lade være med at tænke på det råd om at de ikke må have det for varmt. Især fordi vores hus bliver rigtig varm her om sommeren selv om vi har vinduer åben og gardinerne trukket for. Vi har haft nætter med op til 28 grader i soveværelset omkring midnat! Men hvordan påvirker det barnet? Jeg har bare en idé om at de bliver for varm og "lige pludselig" holder op med at trække vejret - så derfor er jeg mere bekymret og tjekker hende hele tiden nakken, hun sover kun iført kortærmet body, hendes ble og et par strømper og ellers kun en tynd bomuldstæppe. Men burde jeg være så bekymret? Er der et tidspunkt når man ikke længere behøver at tænke på vuggedød, f.eks. en bestemt alder?
2. Da det er mit første barn, er jeg ikke helt sikker på hvornår hun kan være syg, eller hvilken symptomer er vigtige. For eksempel, kan det være en symptom på at noget er galt når hun sover så længe om natten? Nogengange har hun dage hvor hun sover næsten hele dagen, og andre dage har hun kun små powernaps gennem hele dagen. Hvad er de tegn man skal være opmærksomme på?
3. Når nu jeg ammer, burde jeg blive ved med at tage de samme vitaminer som jeg gjorde mens jeg var gravid? Lige nu tager jeg de sidste gravitamin piller jeg har tilbage, samt kalk og fiskeolie tabletter. Men hvad med jern, er det også nødvendigt nu?
Jeg håber ikke at det er for mange spørgsmål på én gang.
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen,
Michelle