For meget søvn, amning, vægt mv.

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

For meget søvn, amning, vægt mv.

Hej,

Håber du har haft en god ferie!

Jeg er også en ny medlem og glæder mig til at få gode råd til mig og min lille pige. Hun er idag 6 uger gammel og en dejlig pige. Hun vejede 3580g ved fødslen og hun var 53cm lang. Min mælk løb først til ca. 5 dage efter fødslen så vi var nødt til at give lidt mme bare for at gøre hende lidt tilfreds indtil mælken løb til. Det er det nu og til første SP besøg vejede hun 3600g (hun vejede 3300g 3 dage efter fødslen), to uger senere vejede hun 4150g. I sidste uge var vi til 5-ugers undersøgelse hos lægen hvor hun vejede 4350g.

Er det normalt at hun før har taget 275g på om ugen og nu kun har taget 100g på om ugen? Det er selvfølgelig også to forskelligevægte min SP og læge bruger, men kan der være så meget forskel? Hun bliver ammet mange gange om dagen, mindst hver tredje time og tit oftere om aftenen. Hun har mindst 6 våde bleer om dagen og sover fint synes jeg.

I sidste uge sov hun igennem flere nætter - 5 timer, 6 timer og én aften sov hun 7 timer i træk! Er det for meget når nu hun spiser godt og har våde bleer og ellers virker tilfreds? Betyder det noget når hun kun har taget 200g siden sidste gang hun blev vejet, eller betyder det at hun får nok at spise og derfor ikke har behov for at vågne om natten?

Og så har jeg et par mere generelle spørgsmål, håber det er ok.

1. Ang. vuggedød - jeg kan ikke lade være med at tænke på det ...

Annonce

... råd om at de ikke må have det for varmt. Især fordi vores hus bliver rigtig varm her om sommeren selv om vi har vinduer åben og gardinerne trukket for. Vi har haft nætter med op til 28 grader i soveværelset omkring midnat! Men hvordan påvirker det barnet? Jeg har bare en idé om at de bliver for varm og "lige pludselig" holder op med at trække vejret - så derfor er jeg mere bekymret og tjekker hende hele tiden nakken, hun sover kun iført kortærmet body, hendes ble og et par strømper og ellers kun en tynd bomuldstæppe. Men burde jeg være så bekymret? Er der et tidspunkt når man ikke længere behøver at tænke på vuggedød, f.eks. en bestemt alder?

2. Da det er mit første barn, er jeg ikke helt sikker på hvornår hun kan være syg, eller hvilken symptomer er vigtige. For eksempel, kan det være en symptom på at noget er galt når hun sover så længe om natten? Nogengange har hun dage hvor hun sover næsten hele dagen, og andre dage har hun kun små powernaps gennem hele dagen. Hvad er de tegn man skal være opmærksomme på?

3. Når nu jeg ammer, burde jeg blive ved med at tage de samme vitaminer som jeg gjorde mens jeg var gravid? Lige nu tager jeg de sidste gravitamin piller jeg har tilbage, samt kalk og fiskeolie tabletter. Men hvad med jern, er det også nødvendigt nu?

Jeg håber ikke at det er for mange spørgsmål på én gang.

Glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen,
Michelle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene