Svar: Ingen effekt af laktolosen - 2 mdr.

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sanne

Tillykke med den lille pige og velkommen til, det lyder som om at I alle trives med at være en lille familie på fire ... :)

Det er meget normalt at små børn får problemer med maven i form af forstoppelse, når de får flaske og man kan her forsøge at give speciel-erstatningerne Syrnet grøn allomin eller Nan H.A. for at se om det hjælper.

Syrnet grøn allomin er tilsat citronsyre der får proteinerne til at 'fælde ud', hvilket skulle hjælpe optagelsen i tarmen og dermed anbefales til børn med hård mave.

I NAN H.A. er proteinerne delvist hydrolycerede og mange oplever at dette også hjælper på træg mave.

Hvis skift af erstatning ikke er tilstrækkeligt, så vil man til så lille et barn som jeres datter, anbefale laktulose og man vil normalt give 1 ml pr kg. fordelt over to doser dagligt. Det vil sige, at hvis jeres datter vejer 5-6 kg nu, så kan hun få 2½-3 ml 2 x dagligt, altså morgen og aften. Laktulosen bør ikke gives i flasken med mælk, da I ikke kan være sikre på at hun får den gennem flasken.

Laktulose virker ved at blødgøre afføringen i tarmen og påvirker ikke tarmens bevægelser som andre afføringsmidler kan gøre. Derfor bliver man normalt ikke afhængig af at få laktulose (eller Movicol, som kan bruges til større børn). De mave-tarmlæger jeg har talt med pointerer altid at det er langt vigtigere at holde barnets mave igang end at bekymre sig om afhængighed. Hvis maven ikke fungerer, tager barnet ikke nok mælk til sig og det går ud over barnets udvikling og trivsel.

Børn født før tid har tit umodne tarme og vil ofte få afføringsmiddel i måneder og det sker der ikke noget ved.

At jeres datters indtag varierer meget kan godt hænge sammen med hendes forstoppelsesproblemer. I forhold til mælkebehov, så er det tommelfingerreglen at hun skal spise ca 1/6 af sin vægt i døgnet, hvis hun vejer 5200g skal hun således indtage mellem 850-900ml i døgnet. Fordelt på ca 6 måltider svarer det til at hun ...

Annonce

... drikker mellem 140-150ml hver gang, altså ca. hver 4 time.

Hun må gerne om natten sove 5-6 timer, hvis hun har behov for det, men det er uhensigtmæssigt, hvis hun sover 10 timer uden mad. Det vil betyde at hun skal indhente en stor del af sit behov om dagen og det kan være svært for hende at overkomme dette og vil også kunne give yderligere maveuro. Derfor er det som udgangspunkt vigtigt at hun tilbydes en flaske midt nat, så hun ikke sover så mange timer uden mælk. Det vil også hjælpe på hendes indtag at hun får en flaske ekstra om natten, så kommer hun bedre op på de 800ml i stedet for de 600 som hun tager nu.

Jeg skønner altså at hendes sparsomme indtag skyldes forstoppelse og anbefaler at I forsøger at få gang i hendes mave for at se om hun ikke begynder at spise lidt mere.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til rytme, så er hun fortsat meget selvstyrende i forhold til søvn, men I må gerne begynde at arbejde på en rutine, hvor hun sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. I vågenperioderne mellem hver lur skal hun have flaske, skiftes, pludres med osv. og evt. have lidt flaske igen hvorefter hun så skal svøbes og puttes til lur. Hun skal aktiveres både fysisk og mentalt, når hun er vågen, og fyldes godt op med mad inden hun så hjælpes med at blive skærmet for verden og overgive sig til søvnen.

I forhold til maveuro, så er det godt at cykle med benene, give hende lidt mavemassage, et bad osv. som I allerede forsøger. Det hjælper ofte også at lægge hende på maven, evt. hen over jeres lår eller hen over ammepuden, hvis du har en sådan (så bliver den brugt til noget :o)) og så hjælper det også at gå rundt med hende, hvor hun ligger med maven mod jeres underarm.

Det kan også hjælpe at tage bleen af hende, bukke benene lidt op og ned og evt. føntørre hende lidt - men pas på at det ikke bliver for varmt :)

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder