Svar: Far skal ud og rejse

25. juni 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg kan godt fornemme at du føler dig såret og ked af det, når din kæreste vælger at tage på drukferie med vennerne og lader dig og søn være hjemme ...

At hindre ham i at tage af sted, er nok ikke nogen god løsning. Jeg tror ikke der vil komme noget godt ud af dette, det lyder som om at din kæreste har brug for at komme lidt af sted sammen med vennerne - og måske netop fordi han ved at skeje lidt ud sammen med dem, får et ekstra overskud til så at være hjemme og være den gode far og kæreste som han jo også er :o) Du beskriver ham i hvert fald som en god partner og en dejlig far ...

Jeres dreng vil bestemt ikke tage skade af dette, han har jo dig derhjemme og hans hverdag vil ligne den samme. Han vil sandsynligvis undre sig lidt over hvor far er blevet af og du kan jo af gode grunde ikke fortælle ham det eller give ham forklaringer - men han vil ikke lide nød, da du er der til at opfylde hans behov. Han er jo naturligt godt knyttet til jer begge og når den ene mangler, ja så bruger han den anden. Som du skriver, så har han mor hos sig og har haft det siden han blev født :o)

Din kæreste skal dog være opmærksom på at jeres dreng ikke lige falder ham om halsen, når de atter mødes. Jeres dreng vil jo naturligt ikke kunne forstå hvor far har været og børn kan godt i den forbindelse virke lidt som om at de 'straffer' forældre. Det er jo som du også er inde på ikke jeres drengs behov at far tager af sted, men hans eget behov ... Så at jeres dreng måske virker afvisende overfor far kan være en følge af det. Men hvis far virker glad og naturlig og opfører sig glad for sin søn som han plejer, så går det ofte hurtigt over :o)

Og så spørger du hvordan du skal komme videre og her tænker jeg, at det netop er ved at se det som din mands behov. Du bliver nok nødt til at acceptere at han har brug for tid sammen med vennerne, for at ...

Annonce

... kunne være der for dig og din dreng, han bruger vennerne til noget andet end han bruger dig, det er en anden form for ferie og det er hans behov ... Du vil noget andet, måske har du også noget du gerne vil gøre for dig selv?

Jeg tror generelt at det er vigtigt at give hinanden plads i et forhold og jeg tænker at din angst for at han rejser væk, måske handler om usikkerhed. Du bliver usikker på jeres forhold, du bliver måske jaloux, når han vælger vennerne fremfor jer derhjemme fordi du oplever at andre får den opmærksomhed, som du synes tilfalder jer (dig og jeres dreng) ...

Vennerne er måske nogen din kæreste har kendt i rigtig mange år, måske i flere år end I to har været sammen. De har en fælles historie sammen og han føler sig tryg og har det sjovt på en anden måde med dem. Det betyder ikke at han ikke også har det dejligt med dig og nyder tiden I har sammen - det med vennerne er bare noget andet og noget han stadig har brug for.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg tror det er vigtigt at du viser ham den tillid det er at lade ham tage i byen eller tage på rejse med vennerne. Du skal prøve ikke at se det som en konkurrence, men i stedet se det som en del af ham og noget som betyder rigtig meget for ham. Måske er det også noget af det du er faldet for hos ham, hans evne til at feste, skeje ud og have det sjovt og det må du ikke tage fra ham ...

Glæd dig over at han har gode venner, som han en gang imellem kan læsse lidt af på og gå på drukferie med - lad ham prøve det af og måske kommer han hjem og siger "aldrig igen", det kunne jo ske ...

Hvis du er bange for hvad han laver i en brandert, om han vil være sammen med en anden kvinde osv. så tal med ham om din bekymring og vær åben omkring det. Man må kunne stole på hinanden i et forhold og med åbenhed når man længere end med forbud :o)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor