Svar: Nattesøvnen og aftensmaden - 12 mdr.
23. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Din datter sover umiddelbart en del i løbet af dagen og det vil naturligt spille ind på hendes lyst til at overgive sig til søvnen om aftenen. Det er uheldigt med en powernap om eftermiddagen, da den altid vil 'æde' af nattesøvnen, så en rytme, hvor hun sover en lidt kort formiddagslur på ca 45 minutter og en lidt længere middagslur på ca 1½ time vil være passende og vil naturligt gøre det lettere for jer at få hende i seng :o)
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I bruger lidt tid på at sidde hos hende om aftenen, læse en historie, bede hende lægge sig ned osv. "Læg dig ned skat, jeg sidder lige her og læser, læg dig ned". Det at hun selv lægger sig er vigtigt i forhold til at hun begynder at forstå at det netop er det I vil have hende til og at det ikke er legetid nu.
Hun har samtidig en alder, hvor hun ikke ved hvor I forsviner hen, når hun ikke kan se jer - for hende er I bare stadig pludselig væk. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de begynder at have lidt fornemmelse for at man stadig er der, at man ikke har forladt dem, selvom man ikke kan ses.
Derfor er det en god idé at sidde hos hende og berolige hende, når hun skal sove. Vise hende at I er der og at hun trygt kan lægge sig til at sove, der sker ikke noget, I passer på hende, der er styr på det hele. Rejser hun sig, vil hun lege og søger hun underholdning, så er det fint at gå, men man bør hele tiden vende tilbage, netop for at vise hende at man er der. Jeg plejer at sige at et interval på 3 minutter er passende.
Det skal naturligvis ikke tage flere timer at putte hende, det er uholdbart at putte hende kl. 20 og hun først sover kl. 23 ...men her må I så se på hvordan hun sover om dagen og hvordan dagsrytmen generelt er og der skal I så forsøge at ændre både på mængden af søvn og på tidspunkterne hun sover på.
Med hensyn til mad, så er det helt naturligt for hendes alder at hun nu bliver langt mere selektiv og at indtaget af mad om aftenen er svært at finde overskud til. Det er fint at hun spiser godt om dagen, I må til frokost sørge for at hun får både kød, fisk og grøntsager, så det ikke kun er under aftenmåltidet at hun tilbydes disse fødevarer. Rester fra aftensmaden kan også sagtens gives til frokost, det gælder uanset om I har fået frikadeller eller lasagne.
Hun kan godt have brug for hjælp til at spise om aftenen. Hun er træt efter en lang dag og har svært ved at overskue og etablere den energi det kræver at spise. Derfor må I gerne made hende lidt - giv hende mad hun kan spise med fingrene eller en gaffel, det er dejligt at hun gerne vil prøve selv, men tilbyd hende også lidt mosede kartofler eller lignende, som I giver hende, når I kan se at overskuddet mangler :o)
Start med et før aftensmåltid som består af grøntsager, hvis det er gledet lidt af dette ned inden aftensmaden, så behøver I ikke fokusere på mængden der glider ned under aftensmaden.
Slut også aftenen af med en godnatgrød, så hun ikke går sulten i seng. Grøden indgår som en del af putteritualet :o)
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, lidt marmelade, frisk frugt eller bær, vand af kop.
Formiddagslur sover ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med rester fra aftensmaden, kogte grøntsager, kød, fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur sover ca 1½ time
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli eller frugtmos, frisk frugt eller bær i hånden, ½ bolle med smør, vand af kop.
Skal ikke sove om eftermiddagen
Før aftensmad 16.30-17: En tallerken med forskelligt grønt, ærter, majs, rød peberfrugt, avokado, gulerod eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød eller fiskeretter, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Tilbydes en godnatgrød inden sengetid, mælk af kop.
Puttes til natten med en godnathistorie ca kl. 20.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen vil hjælpe jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske