Nattesøvnen og aftensmaden - 12 mdr.

23. juni 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Nattesøvnen og aftensmaden - 12 mdr.

Hej Helen

Jeg skriver lige fordi der for tiden er to store emner, som jeg ikke synes kører optimalt, og egentlig ikke har gjort nogen tid. Det drejer sig om nattesøvnen og aftensmaden.

Lad os starte med søvnen: Min datter viser de første træthedstegn som regel ved 20-tiden, så der lægger vi hende gerne i seng. Enten sker der det at hun totalt vågner op og tror det hele er en fest eller at hun falder i søvn og vågner efter en halv time og så er total frisk. Vi har prøvet både at tage hende op igen og lade hende ligge, men uanset hvad ender den næsten med at blive midnat inden hun sover, og det er bare ikke optimalt for nogen.

Om dagen sover hun alt i alt ca 3 timer i barnevognen fra kl ca 9-12 og måske en liller powenap om eftermiddagen, når jeg har hende hjemme. Ved dagplejen siger dagplejen at hun får ca 1 time om formiddagen og så et par ...

Annonce

... timer efter frokosten. Jeg aner ikke hvordan vi skal få hende til at sove noget før og bedre om aftenen, for hvis hun ikke får sine lure i løbet af dagen bliver hun også umulig at have med at gøre. Når hun er puttet om aftenen skal der ingenting til at hun fx vågner igen og et lille knirk i en gulvbrædde så rejser hun sig op for at kigge.

Vores ulvetime herhjemme starter ca kl 16.00 og aftensmaden forløber med skrig og skrål og snyden mad i munden på hende. Hun spiser normalt en stor portion grød til morgenmad, rugbrødshapser til frokost, frugt om eftermiddagen, altsammen uden problemer men så til aftensmad gider hun bare ikke. Det er også svært at finde på noget mad til hende for hun virker ikke klar til vores mad men gider heller ikke købe-glas-mad og samtidig vil hun helst spise selv.

Håber du har nogle ideer til hvordan vi kan få vendt dette rundt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor