Brev:
Nattesøvnen og aftensmaden - 12 mdr.
23. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Nattesøvnen og aftensmaden - 12 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver lige fordi der for tiden er to store emner, som jeg ikke synes kører optimalt, og egentlig ikke har gjort nogen tid. Det drejer sig om nattesøvnen og aftensmaden.
Lad os starte med søvnen: Min datter viser de første træthedstegn som regel ved 20-tiden, så der lægger vi hende gerne i seng. Enten sker der det at hun totalt vågner op og tror det hele er en fest eller at hun falder i søvn og vågner efter en halv time og så er total frisk. Vi har prøvet både at tage hende op igen og lade hende ligge, men uanset hvad ender den næsten med at blive midnat inden hun sover, og det er bare ikke optimalt for nogen.
Om dagen sover hun alt i alt ca 3 timer i barnevognen fra kl ca 9-12 og måske en liller powenap om eftermiddagen, når jeg har hende hjemme. Ved dagplejen siger dagplejen at hun får ca 1 time om formiddagen og så et par timer efter frokosten. Jeg aner ikke hvordan vi skal få hende til at sove noget før og bedre om aftenen, for hvis hun ikke får sine lure i løbet af dagen bliver hun også umulig at have med at gøre. Når hun er puttet om aftenen skal der ingenting til at hun fx vågner igen og et lille knirk i en gulvbrædde så rejser hun sig op for at kigge.
Vores ulvetime herhjemme starter ca kl 16.00 og aftensmaden forløber med skrig og skrål og snyden mad i munden på hende. Hun spiser normalt en stor portion grød til morgenmad, rugbrødshapser til frokost, frugt om eftermiddagen, altsammen uden problemer men så til aftensmad gider hun bare ikke. Det er også svært at finde på noget mad til hende for hun virker ikke klar til vores mad men gider heller ikke købe-glas-mad og samtidig vil hun helst spise selv.
Håber du har nogle ideer til hvordan vi kan få vendt dette rundt.