Svar: Hård mave og mærkelig afføring
22. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det som ofte gør en afføring grøn er hydrolyseringen af proteinerne i modermælkserstatningen - derfor ses det ofte, når barnet får f.eks. NAN H.A. og det er helt naturligt.
Det lyder som om at din dreng har lidt tendens til forstoppelse og du skal derfor overveje om du skal give ham lidt laktulose. Han må få 1ml pr kg han vejer og det er en god idé at give ham det fordelt på 2 gange dagligt. Det vil sige, at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så kan han få 3ml aften og 3 ml morgen. Du må så skrue op og ned i mængde efter hvordan hans mave reagerer - får han tynd afføring, så skal han have lidt mindre, er afføringen fortsat hård og tydeligt svær at komme af med, så skal han have lidt mere :o)
Jeg kan forestille mig at man kan få noget lignende laktulose på apoteket hvor I bor - jeg skal sende dig et link, så du kan se indholdsstofferne, så du ved hvad du skal gå efter.
Det er også vigtigt at du hjælper ham med at blive bevæget og bruge sig selv motorisk, da det sætter gang i maven. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille osv. så han får sig selv brugt aktivt.
Du skal også være opmærksom på at han måske generelt har brug for ekstra væske - jeg kunne forestille mig at der var meget varmt hos jer. Derfor er amning og mme af flaske måske ikke helt nok, så overvej også om han evt. skal have lidt ekstra kogt vand en gang imellem ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej :o)
Fortsat held og lykke med dem begge to.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske