Svar: Det bløde punkt

18. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anne

Vores kranie består af nogle plader som kan give sig. Det er praktisk fordi det så er lettere at føde barnets hoved og så er det vigtigt fordi det giver hjernen plads til at vokse.

Der hvor kraniepladerne støder sammen, vil man kunne mærke at knoglerne/pladerne nogle steder på hovedet er lidt adskilte. Det tydeligste sted er det du kalder for "den bløde plet", som sidder lige ovenpå hovedet / på issen. Man kan ofte se barnets pulslag, som får den bløde plet / fontanellen til at bevæge sig.

Den store fortanelle på issen vil normalt først lukke sig når barnet er omkring 1½ år, hvor de andre fontaneller, de øvrige steder hvor kraniepladerne støder sammen, ofte lukker sig tidligere.

Det er her meget vigtigt at nævne at den store fontanelle på issen ...

Annonce

... kan variere meget i størrelse. Hos nogle børn er den meget stor og hos andre betydeligt mindre. Det er også sådan at selve furene mellem kraniepladerne ikke må vokse sammen og derfor kan din dreng sagtens 'bare' have en lille fontanelle, men hvor der fortsat er plads til at hjernen kan vokse som den skal.

Det man er opmærksom på er altså at kraniet ikke lukker sig sammen fordi barnets hjerne så ikke har plads nok ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er kun speciallægerne som kan fortælle dig hvorvidt det kan ske for din dreng og hører han til de få, hvor det sker, så vil man operere ham.

Så selvom det nok er hårdt at læse mit svar i dag, så prøv at tænke på at han sagtens kan have en lille fontanelle og at der ingen problemer behøver være ...

Rigtig meget held og lykke og knus herfra :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre