Svar: Det bløde punkt
18. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Vores kranie består af nogle plader som kan give sig. Det er praktisk fordi det så er lettere at føde barnets hoved og så er det vigtigt fordi det giver hjernen plads til at vokse.
Der hvor kraniepladerne støder sammen, vil man kunne mærke at knoglerne/pladerne nogle steder på hovedet er lidt adskilte. Det tydeligste sted er det du kalder for "den bløde plet", som sidder lige ovenpå hovedet / på issen. Man kan ofte se barnets pulslag, som får den bløde plet / fontanellen til at bevæge sig.
Den store fortanelle på issen vil normalt først lukke sig når barnet er omkring 1½ år, hvor de andre fontaneller, de øvrige steder hvor kraniepladerne støder sammen, ofte lukker sig tidligere.
Det er her meget vigtigt at nævne at den store fontanelle på issen kan variere meget i størrelse. Hos nogle børn er den meget stor og hos andre betydeligt mindre. Det er også sådan at selve furene mellem kraniepladerne ikke må vokse sammen og derfor kan din dreng sagtens 'bare' have en lille fontanelle, men hvor der fortsat er plads til at hjernen kan vokse som den skal.
Det man er opmærksom på er altså at kraniet ikke lukker sig sammen fordi barnets hjerne så ikke har plads nok ...
Det er kun speciallægerne som kan fortælle dig hvorvidt det kan ske for din dreng og hører han til de få, hvor det sker, så vil man operere ham.
Så selvom det nok er hårdt at læse mit svar i dag, så prøv at tænke på at han sagtens kan have en lille fontanelle og at der ingen problemer behøver være ...
Rigtig meget held og lykke og knus herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske