Svar: 5 uger gammel med skrigeture

10. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tillykke med jeres nye lillesøster :o)

Der kan være rigtig mange årsager til at børn græder og meget spiller ind. Børns gråd er som udgangspunkt noget man skal reagere på og det er vigtigt at finde ud af, hvad årsagen kan være ...

Det kan handle om for meget eller for lidt stimulation. Børn græder og har svært ved at finde ro, hvis der er for meget uro omkring dem. De har brug for rolige pauser i løbet af dagen, de har brug for hjælp til at lukke af for verden, de har brug for at blive skærmet for lyde, lugte, lys osv. Derfor er det godt at lade dem sove ude eller i et tilstødende lidt køligt lokale - f.eks. sove i soveværelset, imens resten af familien, fjernsynet osv. larmer i stuen.

Børn kan også græde rigtig meget, hvis de får for lidt stimulation. De kender sig og gråden er et udtryk for at de skal tales mere med, de skal bæres rundt, kigge på verden, man skal pludre med dem osv.

Så kan det handle om at barnet mangler mad. Og det kan her være en rigtig god idé at du ammer fra begge bryster imellem hver lur. Det vil således være rigtig godt, hvis du kunne amme din datter fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, lade hende bøvse, skifte hende osv. og så svøber du hende og ammer hende igen fra modsatte bryst, inden du så putter hende til næste lur. På den måde sikrer du hende mælk nok og får samtidig stimuleret din mælkedannelse lidt ekstra.

Og nogle børn græder også og får uro i maven fordi de får for meget mælk. Mors mælk sprøjter ud og de kan simpelthen ikke kapere de store mælkemængder, de får ondt i maven. Disse børn tager ofte også rigtig meget på - her taler vi altså op til 500g om ugen ...

Barnet kan også græde hvis det har ondt. Det kan være hovedpine fordi barnet er født med cup, det kan være smerter fra skulder eller nakke, fordi barnet har ligget forkert eller er blevet drejet, vredet skævt i forbindelse med fødslen eller barnet har ...

Annonce

... måske brækket en skulder. Sidstnævnte gælder dog ofte de meget store børn. Men man skal naturligvis altid overveje om barnets gråd kan skyldes smerter fra f.eks. nakke eller skulder.

Børn kan naturligvis også græde, hvis de har brug for en ren ble osv. Men jeg håber at lidt af ovenstående kan hjælpe dig lidt på vej. Før man taler om "k-ordet", så er det vigtigt at alt andet er undersøgt og udelukket.

Du skriver at det oftest er om aftenen, at jeres datter bliver ulykkelig og ked af det og det ses ofte at små børn græder mere om aftenen, det skyldes at der her naturligt er mere uro i hjemmet. Især når man har en 2 årig, som man også skal tage sig af:o) Ud over hende, så kommer far jo også hjem fra arbejde, fjernsynet kører, maden skal laves, tøjet til næste dag findes frem, ordnes osv. Alle de der små huslige ting, som vi skal have gjort, men som giver en naturlig uro.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er meget svært at lave faste rytmer og rutiner for et barn på jeres lille datters alder. Men I kan godt hjælpe hende til at finde roen ved at svøbe hende, putte hende med en sut og en sutteklud, lægge hende i liften med kaleche på, så den er med til at skabe en lille hule, hvor hun ikke bliver forstyrret. Det at blive pakket, svøbt og lullet i søvn, kan hjælpe hende til at koble fra overfor verden. og så hjælper det at stille hende afsides.

Så prøv at gennemtænke amning 2 gange (fra hvert bryst) imellem hver lur, svøbe, putte, skærme, sut og sutteklud osv. når du putter hende dagen igennem. Gennemtænk om I om aftenen kan skabe lidt mere ro, der hvor hun opholder sig - selvom det er svært, jeg ved det godt :o) Nogle gange hjælper det at lægge sig i dobbeltsengen og amme hende liggende, nedrullede gardiner, lukket dør osv.

Storesøster må så lige undvære mor i den periode, men det kan også være godt givet ud fremfor at lillesøster græder hele tiden, det er jo heller ikke sjovt :o(

Fortsat held og lykke med dem begge.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder