5 uger gammel med skrigeture

10. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

5 uger gammel med skrigeture

Kære Helen.

Jeg er nu så heldig at være mor til 2 dejlige piger. Min yngste pige er fra starten af maj. Min store pige er rigtig glad for sin lillesøster.

Overordnet set går det godt med hende. Hun vejede 4 kg og målte 53 cm ved fødslen (født 6 dage før termin), vejede 3,8 kg knap en uge gammel og knap 3 uger gammel vejede hun 4,3 og målte 56 cm. Hun bliver fuldammet.

Hun sover 3-4 timer i streg om natten (8-9 timer i alt), og i løbet af dagen tager hun som regel én lang lur på 2-3 timer og en 3-4 powernaps af 20 min-1 time.

Men problemet ligger i, at hun især om aftenen tager sig nogle gevaldige skrigeture. Hun ligger svøbt i vores favn med øjnene lukkede og skriger bare. Hun basker med arme og ben, så jeg ved ikke, om jeg skal prøve at svøbe hende hårdere. Hun har haft det fra hun var nogle dage gammel, men det tog kun 10 min i starten, og de sidste dage har det taget flere timer (evt. afbrudt af en powernap og amning, og hun vågner så enten ved os eller ved, at hun bliver puttet i liften) inden hun overgiver sig og falder godt i søvn til natten.

Jeg aner ikke, hvorfor hun tager disse skrigeture. Det var slemt omkring opstart af d-dråber, så vi prøvede en anden slags med samme resultat, så nu prøver vi ACD dråber og giver hende det om morgenen, så det kan vel ikke være det længere. Hun kommer af med bøvser i løbet af dagen, og har flere bonusbleer ...

Annonce

... med det almindelige gule afføring. Hendes mave rumler af og til, og hun prutter også, men synes ikke det er overvældende meget. Vi har bemærket, at når hun har lavet, mens hun ligger uden ble, så kan afføringen godt se skummende ud lige når det kommer ud, men det ændrer sig og ser almindeligt ud, når det ligger på bleen. Har hun mon ondt i maven? Kan det være for mange indtryk, tigerspring?

Hun virker til at være lidt forkølet og har været det i halvanden uge. Eller dvs næsen løber ikke, det gjorde den kun 1 dag, men hun har noget i næsen og hendes vejrtrækning lyder derfor af og til lidt snorkende.

Her i formiddag oplevede jeg hende heller ikke tilfreds overhovedet - hun græd og pylrede, kun afbrudt af en tur på puslebordet og under amning. Til gengæld har hun så sovet ret meget her i eftermiddag, afbrudt af amning, hvor hun ligeså stille lægger sig til at sove lige efter - uden skrig og skrål. Så hun kan jo godt!

Hun har smilet bevidst 2 gange og pludrer kun ganske lidt af og til.

Hun er for det meste vågen i 1 time til 2 ad gangen. Typisk mest vågen om aftenen, hvor skrigeturene så kommer.

Jeg kan ikke huske, at min store pige havde disse skrigeture, og heller ikke om hun havde svært ved at overgive sig til søvnen.

Jeg har tænkt k-ordet, men synes nu heller ikke, at det er SÅ slemt.

Hvad er dine tanker?

Kærlig hilsen

En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger