Brev:
5 uger gammel med skrigeture
10. juni 2009
Alder:
1 mdr.
5 uger gammel med skrigeture
Kære Helen.
Jeg er nu så heldig at være mor til 2 dejlige piger. Min yngste pige er fra starten af maj. Min store pige er rigtig glad for sin lillesøster.
Overordnet set går det godt med hende. Hun vejede 4 kg og målte 53 cm ved fødslen (født 6 dage før termin), vejede 3,8 kg knap en uge gammel og knap 3 uger gammel vejede hun 4,3 og målte 56 cm. Hun bliver fuldammet.
Hun sover 3-4 timer i streg om natten (8-9 timer i alt), og i løbet af dagen tager hun som regel én lang lur på 2-3 timer og en 3-4 powernaps af 20 min-1 time.
Men problemet ligger i, at hun især om aftenen tager sig nogle gevaldige skrigeture. Hun ligger svøbt i vores favn med øjnene lukkede og skriger bare. Hun basker med arme og ben, så jeg ved ikke, om jeg skal prøve at svøbe hende hårdere. Hun har haft det fra hun var nogle dage gammel, men det tog kun 10 min i starten, og de sidste dage har det taget flere timer (evt. afbrudt af en powernap og amning, og hun vågner så enten ved os eller ved, at hun bliver puttet i liften) inden hun overgiver sig og falder godt i søvn til natten.
Jeg aner ikke, hvorfor hun tager disse skrigeture. Det var slemt omkring opstart af d-dråber, så vi prøvede en anden slags med samme resultat, så nu prøver vi ACD dråber og giver hende det om morgenen, så det kan vel ikke være det længere. Hun kommer af med bøvser i løbet af dagen, og har flere bonusbleer med det almindelige gule afføring. Hendes mave rumler af og til, og hun prutter også, men synes ikke det er overvældende meget. Vi har bemærket, at når hun har lavet, mens hun ligger uden ble, så kan afføringen godt se skummende ud lige når det kommer ud, men det ændrer sig og ser almindeligt ud, når det ligger på bleen. Har hun mon ondt i maven? Kan det være for mange indtryk, tigerspring?
Hun virker til at være lidt forkølet og har været det i halvanden uge. Eller dvs næsen løber ikke, det gjorde den kun 1 dag, men hun har noget i næsen og hendes vejrtrækning lyder derfor af og til lidt snorkende.
Her i formiddag oplevede jeg hende heller ikke tilfreds overhovedet - hun græd og pylrede, kun afbrudt af en tur på puslebordet og under amning. Til gengæld har hun så sovet ret meget her i eftermiddag, afbrudt af amning, hvor hun ligeså stille lægger sig til at sove lige efter - uden skrig og skrål. Så hun kan jo godt!
Hun har smilet bevidst 2 gange og pludrer kun ganske lidt af og til.
Hun er for det meste vågen i 1 time til 2 ad gangen. Typisk mest vågen om aftenen, hvor skrigeturene så kommer.
Jeg kan ikke huske, at min store pige havde disse skrigeture, og heller ikke om hun havde svært ved at overgive sig til søvnen.
Jeg har tænkt k-ordet, men synes nu heller ikke, at det er SÅ slemt.
Hvad er dine tanker?
Kærlig hilsen
En bekymret mor