Svar: Dårlig ånde - 4 mdr.
4. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Når børn generelt lider af dårlig ånde, så skyldes det ofte betændte mandler - det er dog næppe årsagen hos jer med den alder din datter har, hos jer handler det sandsynligvis mere om at hun gylper en del og så er der sandsynligvis også forskel på tidspunktet om dagen.
Det er meget normalt at have dårlig ånde om morgenen, her er stofskiftet nedsat og hendes mund renses ikke på samme måde, når hun sover, som når hun er vågen. Hvis hun hører til de børn som ofte sover med munden åben og hun så samtidig har tendens til at gylpe lidt, så er det sandsynligvis derfor hun har dårlig ånde.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at hun har en god mundhygiejne og det kan du gøre ved at rense hendes mund med f.eks. danskvand. Du kan tage en stofble eller en engangsvaskeklud på fingeren, dyppe den i danskvand og kører den rundt i munden på hende, på gummerne, indersiden af kinderne, på tungen. Det kan hjælpe og give bedre ånde.
Du kan også bruge en helt blød og fin babytandbørste og børste en lille smule på hendes tunge - ikke for voldsomt, hun skulle jo gerne blive ved med at synes at tandbørstning er en rar ting :o)
Man kan købe specielle pinde til at rense munden med. Man bruger det på sygehuset til især ældre mennesker, som har behov for hjælp til at få renset deres mund. Der er tale om små pinde ligesom slikpinde, hvor der i stedet for et bolche på spidsen sidder en skumgummi-swaps. Pinden dyppes i danskvand og køres rundt i munden - ligesom jeg har beskrevet at du kan gøre med din finger.
Fortsat held og lykke, håber det hjælper lidt videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske