Svar: Søvn og ernærning - 7 mdr.
30. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Din datter skal fortsat ammes inden hun skal sove og måske er det for tidligt at far tager over og træner putning. Amning betyder meget for din datter - ikke at hun skal sove med brystet i munden, hvilket vi har talt om før - men hun forbinder amningen med at skulle falde til ro og det er helt fint om aftenen. Hun har jo stadig brug for mælken på dette tidspunkt.
Det lyder for mig som om at din datter er for vågen, når du eller far putter hende. Derfor tænker jeg, at du skal prøve at amme hende i værelset, hvor hendes seng er og berolige hende med brystet, ved at være i arm osv. og der hvor hun begynder at misse med øjnene, der hvor hun er tydeligt træt og lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover helt - der skal du putte hende over i sengen. Sidde hos hende, holde hænderne på hende, sige de beroligende ord osv. som I forsøger nu - men lige nu lyder hun til at være for vågen og derfor bliver hun frustreret og ked af det, når I bare sidder der.
Det forvirrer hende også at I sidder der, simpelthen fordi hun ikke er klar nok til at sove på det tidspunkt - det beroliger derfor ikke, men gør hende frustreret - hun føler "hvorfor sidder I der, hvorfor tager I hende ikke op" osv. Derfor græder hun. Det trækker tiden ud, præcist som du fornemmer.
Prøv derfor at putte hende lidt senere end du gør lige nu og prøv at putte hende i forbindelse med amning, men der hvor hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men stadig lige registrerer at hun bliver lagt i sin seng.
Det er meget fint og et helt reelt behov at amme hende omkring midnat, herefter bør hun kunne sove til næste morgen tidlig, hvor hun så kan komme ind i din seng, blive ammet igen og I kan sove en lille smule længere :o)
Jeg anbefaler normalt at man fjerner amningerne om dagen før man fjerner dem sen aften og tidlig morgen. Børn har et naturligt stort væske- og mælkebehov og skal dette dækkes alene i dagtimerne, tager det naturligt pladsen op for den øvrige mad. Ved at bibeholde amning aften, sen aften og tidlig morgen vil barnet både få sit behov for mælk og væske dækket og vil samtidig også kunne spise mere mad om dagen, og begge dele vil give en bedre søvn om natten.
Omkring 10 måneders alderen vil de fleste børn trives med 2 amninger dagligt, ofte aften og sen aften eller aften og tidlig morgen - så ved du hvad du kan forvente.
Med hensyn til skemad, så vil det være rigtig godt, hvis du stater med at give hende mad i hånden hun kan sidde og sutte på, opbløde med spyt, gumle på. Det sætter hende igang mundmotorisk og gør hende opmærksom på hvad der nu skal ske. Imens laver du grød og mos parat og når hun så skal spise, så sætter du hende foran dig i den høje stol og hjælper hende med at holde fokus:
Hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det betyder lige nu ikke noget hvor meget hun spiser, få skefulde + lidt i hånden tæller med og det vigtigste lige nu er at du kommer ind i en helt fast rytme omkring det, så hun ved hvad der skal ske.
Derudover er det rigtig vigtigt at du hjælper hendes mave igang, hvis hun har hård afføring og det gør ondt at komme af med det og hun græder, så har hun helt naturligt ikke samme lyst til mad, det påvirker helt naturligt hendes appetit. Det er naturligvis fint, at du gerne vil have hendes mave styret via kosten - men så længe du ikke får hende til at spise, kan det jo ikke lade sig gøre ... Derfor må du give hende lidt laktulose for at få sat gang i maven og det er helt fint, at give hende det dagligt i en periode, indtil maven fungerer.
Stille og roligt i takt med at hun så begynder at spise, så vil du kunne trappe laktulosen ud og styre maven mere og mere via indtag af mad.
Med hensyn til bid så sker der normalt ikke spor ved dette. Børn er jo stivkrampevaccineret via børnevaccinationsprogrammet og tager ikke skade af at blive bidt eller falde og slå hul på knæene.
Du skal naturligvis sørge for at evt. sår renses, det gøres bedst med lunkent rent vand og evt. lidt uparfumeret mild sæbe med grundig skylning efterfølgende.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske