Svar: Forvirret barn

22. maj 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære forvirrede familie :o)

Det at jeres dreng begynder at afvise flasken og tydeligt gerne vil sutte på brystet, selvom du føler der ikke rigtig er noget at komme efter, det lyder som om at hans suttebehov er stort og som om at han har uro i maven. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken / tarmbevægelserne og det kan give lidt ro ...

Når jeg læser jeres beskrivelse af dagen og den sidste tid, så får jeg fornemmelsen af at I har været mest fokuserede på at få jeres dreng fyldt godt op med mad om aftenen. Det er meget normalt, sådan tænker de fleste forældre - jo mere mad om aftenen, jo bedre sover barnet - men min erfaring siger mig noget andet :o)

Faktisk er det ofte sådan at hvis man både ammer, giver skemad og giver flaske (vælling eller mme) om aftenen så vil det give endnu mere uro i starten. Det går bedre når barnets tarmsystem er lidt mere modnet, men ikke lige nu. Barnets tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde al den føde og derfor sover barnet mere uroligt.

Derfor råder jeg normalt til at man i stedet søger at øge barnets indtag af mad og mælk hele dagen igennem og det synes jeg faktisk I skal forsøge. Du kan overveje om du vil forsøge at amme lidt mere, evt. lægge en skiftning ind imellem amningerne, så han først får fra den ene side, skiftes og får fra den anden inden han puttes. I kan også overveje om ikke I skal forsøge med lidt grød om dagen i stedet for og så følge efter med en amning.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 8.30: Ammes effektivt, evt. med skiftning imellem så han får fra begge sider.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Grød med lidt frugtmos, det kan være f.eks. ...

Annonce

... risgrød med lidt pæremos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12 som nu

Eftermiddag 15-15.30: Ammes effektivt

Sover sin 3 lur

Aften: Ammes efter behov, bader, hygger osv. som nu

Flaske med mme eller vælling og puttes til natten ca 19.30-20 som nu

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover derefter videre.

Midt nat 03: har evt. behov for lille amning, men kan måske også undvære - mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære amning midt nat. Jeres dreng klarer sig dog uden mælk fra ca 20 til 04, så måske han kan og det vil være bedre for ham at han får mælk kl. 23.30 og så igen kl 06 - det i sig selv kan være med til at give jer mere ro om natten ... :o)

I skal også overveje om han i forbindelse med at blive ammet og puttet til ro vil have glæde af at få en sut.

Hvis I vælger at forsøge med lidt grød til frokost, som planen her, så er det vigtigt at give ham grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Rugmel bør han ikke få før han er 6 måneder gammel på grund af indholdet af gluten, dertil kommer at det er sværere at nedbryde de lidt grovere grødtyper end det er at nedbryde grød af f.eks. ris og majs. Så det kan også spille ind.

Det er som sagt meget lidt han skal have, - ½ dl. grød er fint og så følge efter med mælk.

Derudover tænker jeg også at jeres dreng jo lige nu gennemgår en stor udvikling og især i de perioder hvor børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, oplever man dem ofte anderledes. De er mere urolige, mere pjevsede, kræver mere kontakt osv. og alder og udvikling kan naturligvis også spille ind hos jer.

Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to