Svar: Forvirret barn
22. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære forvirrede familie :o)
Det at jeres dreng begynder at afvise flasken og tydeligt gerne vil sutte på brystet, selvom du føler der ikke rigtig er noget at komme efter, det lyder som om at hans suttebehov er stort og som om at han har uro i maven. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken / tarmbevægelserne og det kan give lidt ro ...
Når jeg læser jeres beskrivelse af dagen og den sidste tid, så får jeg fornemmelsen af at I har været mest fokuserede på at få jeres dreng fyldt godt op med mad om aftenen. Det er meget normalt, sådan tænker de fleste forældre - jo mere mad om aftenen, jo bedre sover barnet - men min erfaring siger mig noget andet :o)
Faktisk er det ofte sådan at hvis man både ammer, giver skemad og giver flaske (vælling eller mme) om aftenen så vil det give endnu mere uro i starten. Det går bedre når barnets tarmsystem er lidt mere modnet, men ikke lige nu. Barnets tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde al den føde og derfor sover barnet mere uroligt.
Derfor råder jeg normalt til at man i stedet søger at øge barnets indtag af mad og mælk hele dagen igennem og det synes jeg faktisk I skal forsøge. Du kan overveje om du vil forsøge at amme lidt mere, evt. lægge en skiftning ind imellem amningerne, så han først får fra den ene side, skiftes og får fra den anden inden han puttes. I kan også overveje om ikke I skal forsøge med lidt grød om dagen i stedet for og så følge efter med en amning.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8.30: Ammes effektivt, evt. med skiftning imellem så han får fra begge sider.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød med lidt frugtmos, det kan være f.eks. risgrød med lidt pæremos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12 som nu
Eftermiddag 15-15.30: Ammes effektivt
Sover sin 3 lur
Aften: Ammes efter behov, bader, hygger osv. som nu
Flaske med mme eller vælling og puttes til natten ca 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover derefter videre.
Midt nat 03: har evt. behov for lille amning, men kan måske også undvære - mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære amning midt nat. Jeres dreng klarer sig dog uden mælk fra ca 20 til 04, så måske han kan og det vil være bedre for ham at han får mælk kl. 23.30 og så igen kl 06 - det i sig selv kan være med til at give jer mere ro om natten ... :o)
I skal også overveje om han i forbindelse med at blive ammet og puttet til ro vil have glæde af at få en sut.
Hvis I vælger at forsøge med lidt grød til frokost, som planen her, så er det vigtigt at give ham grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Rugmel bør han ikke få før han er 6 måneder gammel på grund af indholdet af gluten, dertil kommer at det er sværere at nedbryde de lidt grovere grødtyper end det er at nedbryde grød af f.eks. ris og majs. Så det kan også spille ind.
Det er som sagt meget lidt han skal have, - ½ dl. grød er fint og så følge efter med mælk.
Derudover tænker jeg også at jeres dreng jo lige nu gennemgår en stor udvikling og især i de perioder hvor børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, oplever man dem ofte anderledes. De er mere urolige, mere pjevsede, kræver mere kontakt osv. og alder og udvikling kan naturligvis også spille ind hos jer.
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske