Forvirret barn

22. maj 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Forvirret barn

Kære Helen

Jeg er mor til en dejlig lille dreng på nu ca 4 1/2 mdr. Han er ca 66 cm og vejer 7,2 kg (3950 ved fødsel).

De første 2 måneder af hans liv græd han en del, specielt om aftenen. Vi startede på mylicon og straks faldt der meget mere ro over ham og vi kunne få godt gang i en rigtig god rytme. Indtil for ca 2 uger siden, så hans rytme ca. ud på følgende måde:

6.30 - 7.00 vågner, lille tår og hygger en halv times tid i sengen sammen med mor (og far).

7.30 - 8.00 pusler/leger

8.00 - 8.30 spiser (ammes)

8.30 - 10.30 formiddags lur

10.30 - 11.00 hygger

11.00 - 11.30 spiser (ammes)

11.30 - 12.00 pusler/leger

12.00 - 14.00 middagslur

14.00 - 14.30 hygger

14.30 - 15.00 spiser (ammes)

15.00 - 15.30 pusler/leger

15.30 - 16.30 lille lur

16.30 - 17.30 lille måltid (ammes)

17.30 - 18.30 hygger/leger

18.30 - 19.00 pusler/bader

19.00 - 19.30 spiser (flaske)

19.30 - 20.00 aftenhygge

20.00 puttes, det tager sjældent ret meget mere end 15 min (sover stadig i vugge inde hos os)

ca 4.00 vågner, ammes og sover videre hos mor og far til ca. kl 6.30

Denne rytme har kørt næsten uden slinger i valsen de sidste 2 måneder indtil for ca 2 uger siden. Pludselig begynder han at sove mere uroligt om natten, hans første træk bliver kortere og kortere, nogle gange ...

Annonce

... skal han op flere gange om natten og et par gange har han været lysvågen allerede kl 5.00.
Han er begyndt at vise tegn på irriterede gummer og vi er derfor begyndt at massere hans gummer med gummedråber ca 4 gange i døgnet.

Han får 1 - 1 1/2 flasker mme om aftenen, alt efter hvor meget mælk jeg har. Han tager ca 180 ml i ved den første flaske.
Vi begyndte for ca 1 uge siden at give ham vælling i flaske efter han har fået en lille tår ved mig, efter den sidste lur.
Vi har også tilbudt ham lidt smagsprøver på ske i form af grød(rugmel med lidt most banan), hvilket han har virket okay tilfreds med. Vi startede lige så stille, da han i et stykke tid har virket meget interesseret i vores mad, smasker og savler meget. Det er dog stadig kun begrænset til smagsprøver.

De sidste 3 dage er der så sket yderligere en ændring, han er begyndt at afvise flasken og græder så snart han får sutteflasken til munden, han vil overhovedet ikke sutte på den en eneste gang. Han vil kun accepterer mit bryst, selvom det virker tomt, men det er det eneste, der kan berolige ham.

Han sover stadig fint om dagen og er ellers en glad og aktiv dreng.

Har du noget bud på, hvad det er vores søn prøver at fortælle os?

Tak for en god brevkasse, der tit har været til stor gavn.

Venlig Hilsen

Forvirret far, mor og søn

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"