Svar: Fjernsyn, tand, amning
19. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Arzu
Det der rigtig dejligt at det går bedre med amningen igen, du skal så nu lægge mærke til at hun atter begynder at tage på ... hvis hun fortsat ikke tager nok på i vægt og du har svært ved at få hende til at spise helt nok, så må du få hende vurderet af lægen :o)
Det kan sagtens være gummerne der gør ondt og tandfrembrud, der irriterer din datter - det er dog lidt usædvanligt at børn får tænder allerede i 3 måneders alderen, men det sker. Smerterne fra tænder er ofte værst lige der hvor tanden bryder frem, men de kan godt være der periodevist i mindre grad derudover.
Med hensyn til fjernsyn, så er det rigtigt, at din datter ikke har brug for at ligge og se fjernsyn med den alder hun har, men hun bliver naturligt tiltrukket af farverne, lysende, lydende. Derfor vil det være naturligt at hun kigger efter fjernsynet, hvis du sidder med hende og fjernsynet er tændt.
Der sker ikke noget ved at hun en gang imellem bliver fanget af de lyde og det lys fjernsynet giver - det er også svært at undgå, når alle sidder i stuen og fjernsynet kører. I løbet af dagen er det dog en god idé at du sørger for at fjernsynet er slukket. Det er vigtigt at det ikke kører helet tiden, også fordi hun har svært ved at lukke lyde ude, hun har svært ved så at få den ro, hun også har behov for. Så alt med måde.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske