Svar: Snart storebror og institutionsskift

19. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anders' mor

Tak for dit lange og fyldestgørende brev :o) Det har været et lidt hårdt forår for jer alle, både fordi du er gravid (tillykke med det), har været sygemeldt og har måtte holde jeres dreng hjemme fra institution. Det sidste netop i den periode, hvor han naturligt skulle have været indkørt i børnehaven.

Hvorom alting er, så lyder det som om at der lige nu er nogenlunde ro på. I forhold til dig selv, så er du lige nu sygemeldt og går hjemme, du kan slappe af i løbet af dagen, hvor din dreng er i børnehave, du har mere overskud til ham, når du henter ham, din blodprocent er ikke længere for lav, graviditeten skrider stille og roligt fremad og du begynder at kunne se lidt slutning på det hele - der er ikke så lang tid til juli :o)

I forhold til Anders, så går han nu i børnehaven, det er en integreret institution så dermed ikke helt fremmed for ham, han har det egentlig okay, når han er der, han har det svært med aflevering men det er naturligt for hans alder (mere om det senere). Pædagogerne er opmærksomme på ham, de forsøger at hjælpe ham, og giver ham samtidig også små udfordringer, han skal til at være mere selvhjulpen osv. og han kan det godt, når han guides og støttes lidt på vej. Han er jo en dreng, der som udgangspunkt netop har haft brug for udfordringer, som man ofte giver de lidt ældre børn.

Lige nu er han meget bevidst om at du er hjemme og at han skal i børnehave. Og skiftet mellem hjem og institution er svært, man taler om at børn her har et dobbelt socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener institutionen og hjemmet mødes.

Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en fremmed pædagog. Når det er en trygt og kendt person, så går det naturligvis bedre, så ved de bedre hvad der skal ske og din dreng vil stille og roligt begynde at føle sig tryg, lære pædagogerne at kende og vil have en helt klar fornemmelse af, at når du afleverer ham, at pædagogerne tager sig af ham, at det er sjovt at være der og at du kommer efter ham igen ( - og at du godt kan finde ham, selvom han er på en anden legeplads).

Derfor vil børn når de afleveres ofte græde, protestere, vise at det er svært med dette skift, men ofte vil de være glade igen, gråden og protesterne stopper hurtigt, og det vil være glade for at være der, glade for at være sammen med de andre børn, glade for at lege osv.

Når man så henter dem igen, ja så kommer der ofte en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.

Du skal naturligvis prøve at tale med ham om hvad der skal ske i børnehaven, hvad de skal lege, hvem han skal lege med. Du kan også gå med ham over i vuggestuen og lad ham møde de andre børn og pædagoger - mærke og opleve, at de faktisk er meget mindre end han selv, lade ham fornemme at det er rigtigt for ham at være i børnehaven og giv ham mulighed for at sige farvel til vuggestuen - fordi han ikke rigtig fik den mulighed som planlagt.

Du skal tale med ham om hvor kedeligt det er at være hjemme, som sagt ved han jo om nogen godt at du er der. Der er trygt for ham, rart at være hjemme, så ved man jo hvor mor er og det er hyggeligt osv. Men tal med ham om at det også er kedeligt, at du ikke kan så meget, ligger på sofaen eller sidder og arbejder - og at det er sjovere at være i børnehaven og lege med de nye kammerater. Du skal naturligvis betrygge ham i at du henter ham igen, præcis som du også gør.

Prøv at vurdere hvorvidt afleveringen skal trækkes ud, eller om han er bedre tjent med at du går. Nogle børn har det godt med at man bliver hos dem lidt, for andre er det noget bedre at man bare siger farvel og går - hvis du bliver hængende og har svært ved at komme derfra, så kan det sende nogle signaler til ham om at det faktisk også er et problem at han skal være ...

Annonce

... der, at der må være noget galt, siden du bliver der og har svært ved at gå ... Så vurder meget, hvad det mest hensigtsmæssige er - at blive der eller at gå hurtigt.

Du kan overveje om du en gang imellem skal lade ham blive hjemme - naturligvis ikke for tit, for han skal også køres ind i børnehaven, det at komme af sted skal være naturlig del af dagligdagen, det er sådan det er. Ellers kan det være sværere at komme af sted igen - men du må også lytte til ham og måske prøve at møde ham og så lade ham være hjemme eller lave en aftale om hvad han vil eller ikke vil. Måske kan I blive enige om at du en dag henter ham efter frokost og ikke først om eftermiddagen - hvis han mærker at du møder ham og han nogle gange har lidt medbestemmelse, så vil indkøringen måske ske lidt hurtigere for jer begge ...

Med hensyn til renlighed så har jeg den holdning at man ikke skal tage bleen af for hurtigt. Det er langt bedre at beholde bleen på og få den succesoplevelse der ligger i en tør ble, fremfor det nederlag der er ved våde bukser. At beholde bleen på er nemlig ikke ensbetydende med at man skal tisse eller lave i den - bleen skal ses som et par underbukser der trækkes op og ned og barnet skal derfor følges på toilettet.

Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt jeres dreng skal tisse eller ej, spørger I ham, så siger han nej og vil ikke. Derfor skal I tage ham i hånden og følge ham på toilettet på de tidspunkter, hvor man normalt vil forvente at der kommer noget og hvor I naturligt også går på toilettet. Det kan være når man står op om morgenen, inden man går i seng om aftenen, inden man kører op at handle, inden man skal ud at lege. Tag ham i hånden "kom skat, vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og kommer der så noget, så er det godt, gør der ikke, så er det også helt okay, så var det fint at han prøvede.

Giv ham også tid - det er ikke lige nu I skal træne renlighed. Det er synd at have fokus på det lige nu hvor han skifter børnehave og hvor han også skal være storebror. I må se hvornår han viser sig parat. Mange børn vil gøre sig lidt yngre end de er, når de får en baby i huset, så man skal være forberedt på tilbageskridt i den periode. Derfor tænker jeg at I ikke skal presse for hårdt på, giv ham tid - prøv at se hvornår han mon selv viser sig parat.

Det bedste tegn er jo at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil forsøge - og det lyder ikke som om at jeres dreng er nået dertil endnu.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.

Et andet godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hans blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'. Jeres dreng lyder således til at være igang så småt, men bestemt også til at skulle have tid og I skal ikke presse ham unødigt.

Med hensyn til involvering af storebror når den lille kommer, så kan han som nu sagtens være med, når baby skal skiftes. Han kan finde tøj frem, give dig vaskekluden osv. og du kan rose ham fordi han er så dejlig, sød og stor og kan hjælpe mor.

Du må en gang imellem prioritere at lave noget med ham, så han ikke føler at du helt har glemt ham, det er vigtigt at han stadig mærker at han har en særlig plads i dit hjerte og at ingen kan tage hans plads.

Du kan læse bøger om at være storebror, om at have en baby osv. Det kan gøre det lettere at læse om tingene og få en snak om det man læser, end det er at tale om sin egen situation.

Og så vil det sandsynligvis være dejligt for storebror at komme i børnehaven på det tidspunkt. Det vil være rart at komme af sted, fordi han der vil have den rolle han plejer at have. Hjemme skal han jo finde ud af at være den store, være storebror, - I børnehaven skal han bare være Anders og kan sågar få lov til at være den lille, og det vil sandsynligvis være lidt et frirum for ham :o)

Jeg håber alle mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham og med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor