Svar: Mine pige bliver skubbet og slået

12. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Løvemor

Jeg hæfter mig især ved to ting i dit brev. Det ene er at jeres datter som udgangspunkt er glad for dagplejen, hun er glad for sin dagplejer, for legestuen og for de andre børn og pædagoger. Det er meget vigtigt og især fordi du så skriver den anden ting, som jeg hæfter mig ved - at I skal flytte til efteråret ...

Det lyder som om at der bliver gjort nogle ting. Det er naturligvis problematisk at pigerne dagligt har konflikter og det er bestemt ikke rart at være den der går ud over. Jeg har fuld forståelse for den problematik du står i, når du afleverer hende og er nød til at gøre det, selvom hun ofte beder om din beskyttelse. Det er bestemt ikke let. Men dagplejer er ikke ligeglad, der er opsyn på pigerne, det bliver prioriteret at der skal være en hyggestund med jeres datter, når den anden pige sover. Dagplejepædagogen er koblet på osv.

Der er naturligvis grænser for hvad jeres datter skal stå model til, det er ikke hendes opgave at være skydeskive. Selvom den anden pige har en diagnose ADHD og derfor har det svært på mange punkter, så er det stadig vigtigt at jeres datter også har det godt og ikke oplever sig svigtet.

Som du selv skriver, så ved ingen af os jo præcist, hvad der foregår og hvor svært det er for hende at være i det. Man skal som udgangspunkt lytte til hvad hun fortæller og det er dejligt at hun er så god til at sætte ord på det hun oplever, det er rigtig godt. Det vil man jo normalt slet ikke kunne forvente af hendes alder, men man skal også ...

Annonce

... hele tiden holde det op mod at I skal flytte til efteråret.

Det vil sandsynligvis ikke være muligt at flytte hende lige nu og her, så hun vil skulle være hvor hun er de næste par måneder, vil så skulle starte et nyt sted, hvorefter I så flytter og så skal hun starte i ny institution igen. Det er bestemt heller ikke ønskeligt.

Hvor langt væk skal I flytte? Vil det være muligt at få hende i den pågældende institution i løbet af sommeren, så hun evt. starter der, inden I er flyttet rent fysisk? Det var jo en mulighed i forhold til at afkorte opholdet i dagpleje og stadig kun give hende et skift ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er hos jer et spørgsmål om måneder og I skal naturligvis sørge for at jeres datter er tryg ved at blive afleveret, hun skal trives med at være der, hun skal ikke være bange for den anden pige, hun skal føle at det er okay at komme af sted. Det lyder dog også sådan, ud fra det I beskriver og derfor tænker jeg at I må arbejde på at få hende flyttet, når det kan lade sig gøre i forhold til det nye sted I flytter hen.

Hvis det viser sig at I alligevel ikke skal flytte, så synes jeg I skal arbejde på at få en børnehaveplads til hende, når hun fylder 3 - igen i løbet af sommeren. Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres datter allerede har været sendt meget omkring i dagplejesystemet og har haft mange skift, så det er heller ikke ønskeligt at give hende et skift mere nu, hvis det kan undgås ...

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg