Svar: Mine pige bliver skubbet og slået
12. maj 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Løvemor
Jeg hæfter mig især ved to ting i dit brev. Det ene er at jeres datter som udgangspunkt er glad for dagplejen, hun er glad for sin dagplejer, for legestuen og for de andre børn og pædagoger. Det er meget vigtigt og især fordi du så skriver den anden ting, som jeg hæfter mig ved - at I skal flytte til efteråret ...
Det lyder som om at der bliver gjort nogle ting. Det er naturligvis problematisk at pigerne dagligt har konflikter og det er bestemt ikke rart at være den der går ud over. Jeg har fuld forståelse for den problematik du står i, når du afleverer hende og er nød til at gøre det, selvom hun ofte beder om din beskyttelse. Det er bestemt ikke let. Men dagplejer er ikke ligeglad, der er opsyn på pigerne, det bliver prioriteret at der skal være en hyggestund med jeres datter, når den anden pige sover. Dagplejepædagogen er koblet på osv.
Der er naturligvis grænser for hvad jeres datter skal stå model til, det er ikke hendes opgave at være skydeskive. Selvom den anden pige har en diagnose ADHD og derfor har det svært på mange punkter, så er det stadig vigtigt at jeres datter også har det godt og ikke oplever sig svigtet.
Som du selv skriver, så ved ingen af os jo præcist, hvad der foregår og hvor svært det er for hende at være i det. Man skal som udgangspunkt lytte til hvad hun fortæller og det er dejligt at hun er så god til at sætte ord på det hun oplever, det er rigtig godt. Det vil man jo normalt slet ikke kunne forvente af hendes alder, men man skal også hele tiden holde det op mod at I skal flytte til efteråret.
Det vil sandsynligvis ikke være muligt at flytte hende lige nu og her, så hun vil skulle være hvor hun er de næste par måneder, vil så skulle starte et nyt sted, hvorefter I så flytter og så skal hun starte i ny institution igen. Det er bestemt heller ikke ønskeligt.
Hvor langt væk skal I flytte? Vil det være muligt at få hende i den pågældende institution i løbet af sommeren, så hun evt. starter der, inden I er flyttet rent fysisk? Det var jo en mulighed i forhold til at afkorte opholdet i dagpleje og stadig kun give hende et skift ...
Det er hos jer et spørgsmål om måneder og I skal naturligvis sørge for at jeres datter er tryg ved at blive afleveret, hun skal trives med at være der, hun skal ikke være bange for den anden pige, hun skal føle at det er okay at komme af sted. Det lyder dog også sådan, ud fra det I beskriver og derfor tænker jeg at I må arbejde på at få hende flyttet, når det kan lade sig gøre i forhold til det nye sted I flytter hen.
Hvis det viser sig at I alligevel ikke skal flytte, så synes jeg I skal arbejde på at få en børnehaveplads til hende, når hun fylder 3 - igen i løbet af sommeren. Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres datter allerede har været sendt meget omkring i dagplejesystemet og har haft mange skift, så det er heller ikke ønskeligt at give hende et skift mere nu, hvis det kan undgås ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske