Svar: Søvn, amning og MFR

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Hanne

Der er ingen tvivl om at Marco har været og stadig er meget plaget af sin GERD og at det har påvirket især hans søvn. Derfor er det dejligt at du nu oplever en større ro om natten og at der er bedring på vej - selvom han ikke sover igennem. Han vågner sandsynligvis fordi der står noget og irriterer i hans spiserør, det generer ham, når han sover. Har I egentlig talt med lægen om hvorvidt det ville være relevant at give Marco noget syreneutraliserende ... bare en tanke :o) Er han stoppet med Losec? Det spiller måske også ind.

Jeg synes det lyder som en god idé og som den rigtige beslutning at du putter ham i seng, når du har ammet ham. Det lyder som om at det skal have lidt mere tid hos jer og det er meget fint, at du forsøger at tage ham fra og få ham puttet inden han falder helt i søvn. Jeg er helt enig i at det er godt givet ud, at sikre ham en rolig søvn ved at amme ham, fremfor at starte natten med kamp, skrig og skål. Han har bedst af at forbinde det at skulle sove med noget hyggeligt og rart. Han skal bare have lidt mere tid til det og sådan er det.

AT han har svært ved at finde ro, slappe af i kroppen, lade roen komme over sig - sådan er der mange børn der har det. Nogle gange kan det blive for meget, hvis man holder dem tæt og derfor kan I prøve at øge den fysiske kontakt stille og roligt. Det kunne være ved f.eks. at nusse hans tæer, stryge ham lidt på benene - bare sidde i fodenden, holde hans fødder, kærtegne, massere osv. så han får hjælp til at slappe af og får fysisk kontakt fra jer - men uden at blive holdt om.

Kan tremmerne på hans seng fjernes fra den ene side, så han kan ligge i sin seng og samtidig tæt op af din seng? Det virker rigtig godt i nogle familier, fordi barnet sover i egen seng og samtidig har man mulighed for at give barnet en hånd at holde i, nusse lidt i håret osv. - imens man selv kan blive liggende i sin egen seng. Det gør det også lettere at flytte ham fra jeres til egen seng og kan på den måde give dig lidt mere ro om natten ...

Jeg synes det er en god prioritering med amning, det gør ikke spor at du vælger at holde fast i amning inden natten, sålænge det fungerer for jer alle. Hvornår man skal stoppe findes der ikke faste regler omkring.

Man kan sige at de fleste børn omkring 16 måneders alderen ofte vil begynde at få lidt fornemmelse af at man er der, selvom man er ude af syne. Indtil da vil barnet føle at man er forsvundet når man går - barnet forstår simpelthen ikke at man er lige inde i stuen ... Derfor har mange børn behov for at man putter dem, bliver der eller går frem og tilbage med kort interval, når de er under 16 måneder.

Mellem 18-20 måneder begynder børn ofte at opleve farer. Barnet er motorisk så dygtig at det kan klatre op, løbe hurtigere og bevæge sig mere og mere væk. Det finder ud af at det godt kan komme op, men ikke selv mestrer at komme ned - eller at klatre op er højt oppe - uha det er farligt. Børn i denne alder oplever også mere modstand - både fra andre børn, børn der skubber, tager legetøj fra dem osv. men også fra forældrene. Der kommer flere forbud, flere regler, meget mere "nej!" i løbet af dagen.

Det betyder at børn i denne alder ofte virker mere tryghedssøgende og urolige når de skal sove. De har svært ved at overgive sig til søvnen og de vågner ofte op med skrig og mange drømme ... Hvis man ammer, så vil barnet naturligt ofte søge brystet ekstra i denne periode og er her naturligt også langt mere bevidst om brystet. Man skal derfor være bevidst om dette og hvad det skyldes.

Uanset om du stopper nu eller når Marco er blevet ældre, så er det ofte en god idé at erstatte amning med en kop mælk og en godnathistorie. Han kan stadig få fysisk kontakt, I kan sidde sammen, han kan få lidt mælk af en kop og du kan så læse en historie for ham. Han kan også få en sovsbamse som er en substitut for brystet, for ...

Annonce

... mor, som han kan have med sig, når han skal sove ude.

Du skal ikke regne med at han selv siger fra overfor brystet, det gør han højst sandsynligvis ikke med den alder han har. Det er en beslutning du skal tage og derfor er det også fint at have et alternativ, som netop mælk af kop, godnathistorie og puttebamse.

I forhold til spisning, så kan han godt lære at spise med gaffel og I må gerne opfordre ham til det. Han kan også så småt begynde at lære at bruge en ske nu, det kommer stille og roligt. Det er fint at I forsøger at motivere ham til at spise med bestik, men fingrene er stadig ofte det letteste for ham. Også når han spiser med fingrene skal I dog opfordre ham til at putte maden i munden og ikke bare lege med den "Ind i munden skat, mmm mam mam, smager dejligt, ind i munden med maden ...".

Det er fint at I tager over, når det bliver lidt for svært, så I sikrer jeg at han får noget at spise, men prøv generelt at motivere ham til at forsøge sig lidt selv, det er rigtig fint - lidt har også ret :o)

Med hensyn til sproglig udvikling, så vil børn der skal forholde sig til to sprog ofte tale lidt senere end børn, der kun skal lære et sprog. Eller sagt på en anden måde, - barnets ordforråd vil ofte være det samme, men netop fordi barnet taler ½ engelsk og ½ dansk, så vil det lyde som om at barnet kan mindre ord. Lægger man alle ord sammen, så taler barnet dog ofte helt alderssvarende. Barnet skelner nemlig ikke mellem om det er det ene eller det andet sprog der tales.

Når barnet er 14 måneder så begynder det motorisk at kunne flere ting og vil således også rent sprogligt kunne begynde at følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger barnet på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger de i stedet for se.

Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.

Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).

Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere.

I forhold til sprog er der store variationer, men det lyder som om at jeres dreng er helt fint med her :o)

Med hensyn til vaccination, så har jeg ikke hørt om at der skulle være en sammenhæng mellem reaktion på Di-te-ki-pol og en evt. yderligere reaktion ved MFR. Men jeg synes I skal drøfte det med lægen.

De hyppigste bivirkninger ved MFR vaccinationen er ifølge statens seruminstitut: Rødme, hævelse og ømhed på injektionsstedet, hovedpine, utilpashed og feber.

Men tal med lægen om det, det er et helt relevant spørgsmål :o)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor