Svar: Mavekneb - 2 mdr.

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Jeg anbefaler ikke at du tilsætter laktulose til mælken, hvis du gør det kan du ikke regne med at han får den mængde der er tiltænkt ham, hvis han ikke drikker sin flaske op, vil der jo kunne være laktulose i den resterende mælk. Derudover kan laktulosen sætte sig på indersiden af flasken ... derfor anbefaler jeg at du giver din dreng laktulose direkte ved hjælp af en ske eller en engangsprøjte.

Hvor stor forskel der er i produktionen, sammensætningen af henholdsvis Nutramigen og Profylac tør jeg ikke sige. Men i forhold til allergiforebyggelse er de to produkter sidestillet og anbefales fremfor NAN H.A.

Omkring allergi og modermælkserstatning skriver sundhedsstyrelsen:

"Spædbørn, hvis forældre og/eller ældre søskende har/har haft sikker allergisk sygdom (astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi) evt. kombineret med forhøjet navlesnors IgE, har en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom. Flere undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende
med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår. Det synes især vigtigt at undgå tilskud af almindelig modermælkserstatning i de første levedage. Der er også en effekt af partielt hydrolyseret modermælkserstatningsprodukt (Nan HA), men den er mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (som fx Profylac og Nutramigen)."

Citat, Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2006.

Jeg vil derfor umiddelbart anbefale dig at give din dreng enten Profylac eller Nutramigen fremfor NAN H.A. og du kan her naturligt forsøge med Nutramigen for at se om han bedre kan optage dette og det kan hjælpe på hans mave. Syrnet Allomin som du har givet, kan ikke anbefales i forhold til forebyggelse af allergi, men kan evt. have effekt på hård mave.

Du spørger til Movicol og det er rigtigt, at det normalt ikke anbefales til børn under 6 måneder. Du spørger også til mælkesyrebakterier og det er rigtigt, at man ...

Annonce

... kan få Bifiform minidråber, som er mælkesyrebakterier i flydende form. Jeg synes du skal tale med lægen om hvordan I skal forholde jer - det lyder jo ganske rigtigt som om at det hos jer er maven der volder problemer og din dreng har det tilsyneladende bedre i det døgn, hvor han rent faktisk har haft afføring. Hvorvidt man vil gå ind og give movicol eller mælkesyrebakterier er en lægelig vurdering, din dreng er jo stadig ikke ret gammel :o)

Du spørger også hvorvidt du skal holde op med at malke ud og give din egen mælk. Lige umiddelbart tænker jeg, at mælken jo er god for ham, - både i forhold til forebyggelse af allergi, men også i forhold til forstoppelsesproblemerne. Selvom børn der får bryst også kan have problemer med forstoppelse, så er der trods alt flere maveproblemer hos børn der får modermælkserstatning ....

Det vil måske være rart for dig at vide, at nyere studier tyder på at en vis mængde af Omega-3 fedtstyrer i mælken tyder på at man kan forebygge allergi. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne spise fisk nu mens du ammer/malker ud. Hvis du indtager mindst 200g fisk om ugen, så vil din dreng naturligt få de fedstyrer han har behov for via din mælk. Det kan her være alle former for fisk, det er ikke kun varm fisk om aftenen - det er også fisk til frokost og gerne næsten hver dag. Rejer, muslinger, makrel, tun osv. det hele tæller med.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man arver ofte det at have allergi, og behøver ikke at have allergi for det samme, at din mand ikke tåler formaldehyd behøver således ikke at betyde, at din dreng heller ikke tåler dette. Måske vil han få børneeksem, luftvejsproblemer eller andet ...

Der er dog ingen grund til at udsætte hverken søn eller far for hudproblemer, hvis man kan undgå det og det lyder som om at I skal skifte til et andet mærke bleer og engangsklude. Du behøver ikke gå over til stofbleer, det er både tidskrævende og sandsynligvis heller ikke særlig rart for barnet at have på ... Du kan købe bleer der er svanemærket. Prøv at søge på nettet, der findes forskellige muligheder.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og vier lidt mere klarhed, fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt