Svar: Mad, ammestop og søvnbehov

3. maj 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marianne

Det lyder som om at Christian trives og har det rigtig godt, du har dog ret i at han sover en del i forhold til gennemsnittet - men mon ikke det skyldes at han lige nu bruger en masse energi på at være i vuggestue, bruge sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt osv. og derfor naturligt bliver mere træt ...

Sålænge han ikke har problemer med at skulle falde i søvn og sove om aftenen, så må du gå ud fra at han har behov for den søvn. Han sover når han er træt og vågner, når han er udhvilet. Hans søvnbehov vil ganske givet ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver kørt godt ind i institution, og naturligt i takt med at han bliver ældre. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at sove 1 lur dagligt, ofte mellem 12-14 - men dette vil vuggestuen også være opmærksomme på. Når Christian begynder at vægre sig mod at sove formiddagslur, så er det ofte tid til at indføre rutiner med kun en lur dagligt :o) Lige nu skal du bare lade ham sove.

Det er meget fint med amning en gang dagligt og den kan du bibeholde så længe I begge synes det er rart. Det lyder som om at amningen lige nu er en god måde for Christian at falde i søvn på, han er ikke afhængig af brystet for at sove, når han er blevet ammet, så sover han fint til næste morgen tidlig - dejligt, nyd det!

Når du beslutter at amningen skal stoppe, så vil det ofte være rigtig fint at erstatte med en kop mælk og en godnathistorie, stille og roligt kan mælken blive til en tår vand, men lidt mælk af kop kan lette overgangen. Godnathistorien kan også kombineres med en lille godnatsang, lidt kærtegn, sidde hos ham, holde ved ham osv. så han får lidt fysisk kontakt og nærhed ligesom når han blev ammet - nu bare på en anden måde, en måde som også far kan give :o)

Mælkebehovet kan dækkes af en kop mælk til morgenmaden, og til aftensmaden. Derudover vil det være fint med mælk i grøden, som dagen fortsat starter med og så kan han også få en portion yoghurt, tykmælk eller lignende. Han behøver ikke nå op på 500ml dagligt, får han mellem 350-500ml så er han godt dækket ind. Ost tæller også med, sovs osv. tæller med og giver også lidt kalk ...

Appetitten i vuggestuen stiger sandsynligvis igen, når han er vænnet sig til at være der. Selvom der er gået 3 uger, så kræver det stadig mange ressourcer at være en del af hverdagen der og han skal have tid til at indfinde sig, finde sin rolle, finde ud af det hele.

Hvis han godt kan lide leverpostej, hvad så med rognguf eller sildepostej, det er også ...

Annonce

... en måde at få fisk på og det minder i farven lidt om leverpostej ... Du må også gerne give ham rejer eller muslinger, dem kan han også fint spise selv.

Du kan også give ham paté eller selv lave leverpostej, grøntsagspostejer i håb om at der så glider lidt mere ned og nogle gange må man snyde lidt i ham, for at få lidt ekstra grønt indenbords. Man kan derfor nogle gange være heldig at få en mere varieret kost ved at komme f.eks. grøntsager i kødsovs, frikadeller, farsbrød, postejer osv. Ligesom du faktisk også kan putte grøntsager i bollerne.

Du kan sagtens komme f.eks. gulerod eller spinat i bollerne og på den måde også få snydt lidt ekstra i ham :o)

Men ellers er det ofte en god idé at tilbyde maden varieret og servere den varieret. Køb evt. en tallerken inddelt i forskelige rum, så der ligger kød eller fisk i et rum, grøntsager i et andet, pasta, ris eller lignende i et tredie rum, sovs i et fjerde osv. Det kan godt være at det så mest er kød og mejs, der glider ned den ene dag, men næste dag er det så måske noget andet.

Med børn i din dreng alder, er man nogle gange nødt til at se på indtaget over flere dage, for at vurdere om barnet spiser varieret nok :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Udnyt også kl. 17, hvor han sandsynligvis er mere sulten end kl. 18, hvor han måske er ved at være træt og ikke rigtigt kan overskue aftensmaden. Tilbyd ham lidt kogte ærter, majs, gulerod, avokado osv. som 'før aftensmad'. Hvis han har spist lidt inden aftensmaden, så behøver du ikke bekymre dig så meget om hvor meget han spiser til selve aftensmaden.

Det er fint at supplere ham med en godnatgrød om aftenen inden sengetid. Den skal indgå som en del af putteritualet, netop så den ikke ligger i direkte forlængelse af aftensmaden :o) Det giver en god mæthed til natten, kan medvirke til lettere at skippe aftenamningen og så kan han få lidt mælk i den forbindelse :o)

Han må gerne få æble og pærebåde med og uden skræl. Han må meget gerne få friske frugter af alle slags - melon, appelsin, fersken, blomme, ananas, kiwi - hvad du nu kan få. Han må også meget gerne få bær - flere butikker sælger jordbær nu og det må han meget gerne få.

Han må også gerne få rød peberfrugt - de kan fint gives til frokost eller som 'før aftensmad' og kan han tygge sig igennem en rå gulerodsstav, må han også gerne få det. Han har dog stadig bedst af at få kogte grøntsager, de fleste børn er omkring 1½ år inden de kan tygge og dermed bedre fordøje rå grøntsager.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger