Mad, ammestop og søvnbehov

3. maj 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Mad, ammestop og søvnbehov

Hej Helen.

Jeg vil lige starte med at sige mange tak for dit seneste svar og især opskriften på havregrynsbollerne, som Christian er ret vild med.

Jeg har skåret amningen ned til 1 gang daglig, dvs at han ammes når jeg putter ham. Jeg tænker, at også denne amning skæres helt væk, når han fylder 1 år senere på måneden. Har du nogle gode råd til afvænningen, så den kan forløbe så smertefri som muligt? Og hvordan skal jeg putte ½ liter mælkeprodukt ind, når han ikke ammes længere? Det synes jeg umiddelbart er ret meget for sådan en størrelse, eller? Vi bruger sjældent mælkeprodukter i vores aftensmad.

Den seneste uge har han næsten hver nat sovet igennem... selvom jeg dårlig tør sige det højt. Det er unægtelig tiltrængt for os alle tre med en uafbrudt nattesøvn.
Det betyder, at han bliver ammet ca kl 20, sover ca 2030 til 530/6.
I løbet af dagen sover han ca 1½ time om formiddagen i vuggestuen og omkring kl 15 puttes han hjemme og sover op til 2 timer. Er det for meget søvn i løbet af dagen, når han snart er 1 år?

Han startede i vuggestue for snart 3 uger siden. Han spiser meget lidt, når han er der. Han får lidt formiddagsmad og spiser kun ½ stk ...

Annonce

... levebrød med leverpostej.
Hjemme spiser han snildt 2 hele stk. Han vil helst have leverpostej og næsten alt andet ryger ud igen.

Fiskepålæg og ost kan jeg glemme. Det når slet ikke ind i munden. Jeg synes det er ret svært hvad jeg ellers kan tilbyde ham på brødet. Jeg har også prøvet med avokado, hytteost, kødpølse og kogte grøntsager, men det ryger bare ud igen. Med undtagelse af leverpostejen. Men jeg vil jo gerne give ham en varieret kost, hvilket jeg ikke synes det er nu.

Nogen gode råd? Han spiser selv og så supplerer vi med lidt på gaflen.

Aftensmaden er også noget af en udfordring. Med mindre det er kartofler og grøntsager i stykker, rører han det næsten ikke. Især tomatretter (fx lasagne) kan jeg slet ikke få i ham.
Vi er begyndt at give ham lidt grød inden sengetid, og jeg kan ikke finde ud af om det er derfor han ikke rører aftensmaden? Fordi han ved, der kommer noget lettere på bordet senere? Bør vi fjerne grøden igen?

Hvornår kan vi give ham æble- og pærebåde uden skræl? Indtil videre river jeg det fint, når det er råt.
Og hvordan med rå peberfrugter og rå grøntsager i det hele taget?

På forhånd tak for hjælpen.

Marianne :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.