Svar: Bøvsning

28. april 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Nogle børn er super gode til at bøvse, andre børn har rigtig svært ved det og slår i stedet mange prutter. Det vigtigste er naturligvis at barnet er i stand til at komme af med luften på den ene eller den anden måde, det er dog min erfaring, at børn som er gode til at slå en stor bøvs, når de er færdige med at spise ofte har lidt færre maveproblemer, end de børn der skal have luften igennem hele systemet.

Når han skal bøvse så er princippet at hans ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at han enten skal helt op over din skulder, så hans arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter ham under hans lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.

Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Det kan være dejligt at bruge denne metode, nu hvor drengene er så gamle at de ikke nødvendigvis falder i søvn i forbindelse med et måltid ...

Hvis din dreng, dine drenge bare hænger slapt og sover godt, så kommer der ikke nogen bøvs, så kan du lige så godt opgive, putte ham og lade ham sove. Så vil du se at han efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil han gylpe lidt og sove videre, andre gange vil han have behov for at komme op ...

Annonce

... og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.

Du skal således ikke sidde med ham i 1 time eller mere og arbejde på at der skal komme en bøvs ud. Er der ikke komme en bøvs inden for 5 minutter, så kommer den ganske givet ikke der. Så put ham, lad ham sove og begynder han så at røre på sig, så se om han selv klarer det, gylper måske en lille smule ud af mundvigen imens han sover med hovedet drejet til siden og sover videre - eller vurder om du er nødt til at tage ham lidt op, hjælpe ham af med luften og derefter putte ham igen.

Hvis du oplever at luften generer, når han ligger fladt ned, så elever hans hovedende lidt, du kan lægge en sammenrullet stofble ind under madrassen i liftens hovedende eller komme et ringbind et lille tæppe eller lignende ind under madrassen i sengen. Hvis han ligger lidt eleveret, altså med hovedet/overkroppen lidt højere end resten af kroppen, så kan luften bedre finde vej ud.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg anbefaler at du lægger noget ind under madrassen og eleverer hele madrassen frem for en pude. De er for små til hovedpude.

Det er helt naturligt at børn sluger luft, når de spiser. De holder jo omkring flaskesutten eller brystet med munden og skal så samtidig trække vejret med næsen. Derfor vil der naturligt komme lidt mad, lidt luft, lidt mad, lidt luft osv. som barnet så efterfølgende skal have bearbejdet. Maden skal helst videre i tarmene og luften helst ud ...

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder