Svar: Appetitspring, lejring, rejse
27. april 2009
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det lyder ganske rigtig som om at din dreng er igang med et appetitspring lige nu og i forhold til hans alder så lyder det meget passende. Det handler om at han nu er blevet så stor, at han skal have din mælkeproduktion sat lidt ekstra op og ved at pjevse lidt mere, være lidt mere urolig, så lægger du ham hyppigere til og din mælkemængde øges - herefter kommer der så lidt ro på igen :o)
Det er også helt naturligt at han søger brystet hyppigere om dagen, da han er begyndt at sove længere stræk om natten. Det er rigtig fint, at han har den evne til at regulere sit behov selv og du skal følge ham og de signaler han sender. Det er naturligvis helt okay, at han nogle gange sover 5-6 timer i træk og det er super, når det er om natten, da du også har behov for sammenhængende søvn, men når han således springer et måltid over om natten, så er det vigtigt at han får lov til at indhente det om dagen :o)
Det er også rigtigt, at han lige nu melder sig lidt hyppigere ved brystet, fordi det er blevet varmere i vejret og han har således behov for at få slukket sin tørst. Ved at die kortvarigt ved brystet, får han den første mere vandholdige mælk som netop slukker tørsten og derfor vil han nogle gange måske kun die et par minutter - så er han ikke sulten men tørstig og det skal han selv have lov til at regulere.
Det samme vil du opleve, når I skal på ferie og han er 5½ måned. Her vil han nogle gange have behov for korte amninger simpelthen for at få slukket tørsten og han vil på ferien have behov for at få ekstra væske på den måde. Han vil på det tidspunkt også være igang eller skal til og igang med skemad og sammen med sin mad vil han få vand af kop og du kan også, hvis I er på tur og det ikke passer at amme - tilbyde ham vand af en kildevandsflaske. På den måde vil han fint få væske nok, selvom det er varmt. Virker han søgende, så lægger du ham til brystet, drikker du selv vand, så giver du også ham vand :o)
Med hensyn til at forebygge lejringsbetinget skævhed af kraniet, så er det rigtig fint at du er opmærksom nu og sørger for at få det rettet. Det er især de første 3 måneder at hovedet tager facon efter hvordan barnet ligger og du skal derfor være meget opmærksom lige nu :o) Hvis barnet ligger længerevarende i samme stilling, så kan barnet blive flad eller skæv i den side af hovedet, hvor barnet ligger mest.
Den vigtigste forebyggelse af skævt kranie og fladhed af nakken er at undgå, at kraniet belastes ensidigt. Derfor er det rigtig vigtigt at din dreng så vidt muligt dagligt nu lægges på maven. Når han ligger på maven (selvfølgelig kun når han er vågen) så er der ikke noget tryk på hans hoved.
Du skal også lægge ham på siden og naturligvis lægge ham på den side, hvor han ikke er flad. Giv ham evt. en lille pude i ryggen, så han bliver liggende der. Han skal altså ligge så meget på maven og siden som muligt, når han er vågen. Han skal ikke sidde i f.eks. skråstol, autostol eller lignende. Autostolen skal naturligvis bruges i bilen, men ikke indendøre :o)
Derudover skal du sikre dig at han ikke tillades at ligge med hovedet til den foretrukne side, når han skal sove. Du er simpelthen nødt til at gå ind aktivt og flytte på hans hoved, når han er faldet i søvn. Du kan tage en strømpe og fylde den med grødris, så du får en lidt tyk og stadig tung og blød pose. Læg den ved hans ansigt, når han sover, så han ikke kan dreje hovedet til den side, hvor posen ligger. På den måde kan du holde hans hoved til den side, hvor du ønsker hovedet skal ligge, så tryk på hovedet så vidt muligt undgås.
Prøv at vende ham modsat i sengen, så han også på den måde måske får lyst til at kigge den modsatte vej. Vær hele tiden opmærksom på hvor han helst vil kigge hen læg ham så, så han "tvinges" til at dreje sit hoved i den ønskede retning. Hæng ting, uroer og lignende op ved puslebordet, som igen får ham til at kigge til den side, hvor du gerne vil have han ser hen.
Og så skal I også være meget opmærksomme på hvordan I bærer ham. Når han ligger i jeres arme, så vil hans hoved også kunne blive trykket på den side, som vender ind mod jer. Sørg derfor for at bære ham på skiftevis venstre og højre arm.
Det lyder som om at din dreng kun er blevet lidt flad på den ene side af hovedet og hvis du sørger for at være opmærksom på ovenstående ting, så burde du kunne rette det op med den alder han har. Du skal naturligvis være opmærksom på at lægge mærke til, hvornår han igen skal have lov til at ligge med hovedet skiftevis til højre og venstre side og så netop hjælpe ham med at få skiftet side og bibeholde en rund hovedfacon.
Med hensyn til at blive lagt i sin vugge, så vil det være rigtig godt at du svøber ham. Det er naturligt at han har et stort behov for tryghed og nærhed og netop ved at svøbe ham, kan du give ham roen og følelsen af at være omsluttet - det er så af et klæde og ikke af dine arme. Når han så sover godt, så letter du på svøbet, så han ikke får det for varmt :o)
Giv ham mælk og sørg så for at han ikke sover for længe i dine armen inden du flytter ham. Når han er færdig med at spise, så tilbydes han evt. en sut og en sutteklud, svøbes og puttes så i lift, vugge eller hvor du nu ønsker han skal sove. Se evt. bogen "Svøb dit barn", som I finder i min bogguide.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut (hvis han vil have den). Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, hvis han ligger i en vugge, så vug ham stille :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske