Svar: 3 måneder og tænder?

26. april 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rebeccas mor

Der er stor forskel på hvad alder børn har, når de får deres første tænder. Det sker faktisk, at nogle børn bliver født med tænder, hvor andre først får tænder ved 12 mdr´s alderen. Det mest almindelige er dog at barnet får sine første tænder omkring 6 mdr´s alderen og det er ofte fortænderne i undermunden der kommer frem først. igen er der dog også børn, hvor det er hjørnetænderne der kommer frem først ...

Man skal være opmærksom på at hos børn der får tænder meget tidligt eller de børn, som fødes med tænder, kan der være tale om en 'kunstig tand', dvs en slags emaljeskal, som ikke har nogen rødder og derfor ikke kan vokse som en almindelig tand.

Disse tænder fjerner man normalt, både fordi der er risiko for at barnet kan komme til at sluge tanden, som let går løs, da der ingen rødder er, men også for at give bedre plads til de rigtige mælketænder. Det er en 'cellefejl' som sker i fosterstadiet og det har ikke noget med arvelighed at gøre. Derfor kan man godt opleve det hos et enkelt barn i en søskendeflok, men ikke hos de andre. Det er en slags ekstra tænder og det har ikke betydning for tandsættet eller de rigtige mælketænder i øvrigt.

Det lyder umiddelbart hos jer, som om at det er blivende mælketænder der er på vej og det kan sagtens være på grund af dem, at du det sidste stykke tid har oplevet din datter lidt mere pylret og utilfreds. Det lyder så som om at jeres datter hører til dem, der får hjørnetænder først.

Man er dog nødt til at se tænderne, for at vurdere, hvorvidt der er tale om tænder og du kan derfor kontakte børnetandplejen og spørge om du lige må komme forbi ...

Annonce

... for at få en tandlæge til at se på dem. Så er du i hvert fald sikker i din sag. Måske er der også kommet så meget af tanden frem nu, at du selv kan se, at der er tale om en rigtig tand - det sker som sagt at børn får tænder i 3-4 måneders alderen :o)

Det er vigtigt at man børste tænderne, så snart de kommer frem og de bør børstes både aften og morgen. Det anbefales normalt at man bruger en lille smule tandpasta, svarende til barnets lillefingernegl. Du kan købe en speciel tandbørste til babyer og du kan også købe en bidering eller lignende med 'børster' på, som din datter måske vil synes er rar at ligge og bide lidt i. Det er vigtigt at tandbørstningen gøres, men det er også vigtigt at gøre det til en leg ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvornår man indkalder børn til første tandlægeeftersyn. Nogle steder indkaldes børn første gang når de er 1½ år, andre steder først når de er 3 år ... Indkaldelsen sker normalt automatisk ved at man får et brev. Man kan dog altid selv kontakte børnetandplejen, hvis man er i tvivl.

Om børn bliver mere fremmelige af at blive født over tid ... tja, det kan da godt være ... Måske handler det mere om at barnet ofte virker lidt mere robust, så man er ikke helt så forsigtig og tumler måske lidt mere end man ellers ville gøre. Det at blive tumlet med, talt meget med osv. er jo med til at stimulere barnet og gøre barnet mere aktiv på flere områder. Så svaret på dit spørgsmål er nok, at flere ting spiller ind på hvor fremmelige børn er - en ting er arv, noget andet er miljø og hvordan barnet mødes ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2