Svar: Væske i ørene, svømmehal, eksem
22. april 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Nusse
Der er ikke helt faste regler omkring hvorvidt børn med væske i ørerne må komme i svømmehal eller ej, det afhænger helt af hvordan barnet generelt har det ...
Hvis din datter tydeligt har ondt, har feber og virker sløj og meget påvirket af det, så bør hun ikke komme i svømmehallen. Men virker hun fuldstændig upåvirket så kan I formodentlig godt tage i svømmehallen - jeg ville dog personligt undgå at dykke med hende og jeg ville tænke mig om, også når hun skulle bades før og efter.
Mellemørebetændelse opstår ved spredning af bakterier eller virus via det Eustakiske rør. Hvis man får lagt dræn, så vil der desuden være mulighed for at bakterier via drænet kan gå fra øregang til mellemører. Hvis man bader i vand uden sæbe (som i svømmehallen), så vil vandet normalt ikke kunne trænge ind gennem drænåbningen i øret, fordi der er overflade spænding i vandet - med mindre man dykker ned under vandoverfladen. Bader man i vand med sæbe (i badekar) så nedsættes overfladespændingen i vandet netop på grund af sæben, hvorfor sæbevandet let trænger gennem drænåbningen til mellemøret og derved fører bakterier med ind.
Hvis man tager i svømmehallen med et barn, med ørerproblemer, så tænker jeg altså at det er vigtigt at man ikke dykker med barnet og at man skal være særligt opmærksom når og hvis barnet sidder i badekar med sæbevand - barnet bør her ikke få vand i ørerne. Problemer med mellemørebetændelse i forbindelse med svømmehal kan altså også skyldes badningen før og efter barnet er i selve svømmebassinet ...
Men den bedste til at rådgive jer er naturligvis ørelægen, så spørg for en sikkerheds skyld hvad han/hun vil anbefale jer.
Med hensyn til søvn om dagen, så lyder det som om at du skal arbejde på en lidt kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur. På den måde vil din datter bedre kunne nøjes med to lure dagligt og vil bedre kunne sove i ordentlig tid om aftenen.
Det vil i forhold til hendes alder være rigtig fint, hvis hun f.eks som 45-60 minutter om formiddagen og så sov 1½ time over middag, måske lidt mindre, alt efter hendes behov. Du må gerne prøve at rumstere lidt omkring hende om formiddagen, for at se om hun så vågner lidt hurtigere op fra sin lur, netop for at få den korte lur lagt om formiddagen og gøre middagsluren længere :o)
Med hensyn til eksem på kinderne, så er Locoidol en hormoncreme og det er en creme, der skal bruges som behandling, altså som en kur - fuldstændig ligesom man skal tage penicillin når det er nødvendigt. Den virker som du skriver rigtig godt, men det er vigtigt at barnet ikke smøres i lang tid uden at dette er lægeordineret.
Mange børn får børneeksem og man siger at ca. 20 % af alle børn der bliver født i Danmark udvikler børneeksem. Hos de mindste børn starter eksemet som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne.
Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre din datters hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre.
Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og barnet får det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft.
I de perioder hvor din datter har børnesksem i udbrud, så må du følge lægens behandling og smøre med Locoidcreme. I de perioder, hvor din datters børneeksem ikke er i udbrud, så bør du sikre hendes hud ekstra fedtstof ved at smøre hende med en god fugtighedscreme dagligt.
Om vinteren vil en creme med et meget højt fedtindhold være nødvendigt, nu hvor det bliver sommer og mere varm i vejret, kan det være fint med en mindre fed creme, fordi huden så lettere kan ånde. Prøv at tale med apoteket om hvad de vil anbefale dig og se generelt efter produkter som ikke indeholder parfume eller parabener.
Børneeksem er meget komplekst og hvis jeres datter får mere børneeksem eller I oplever at det generelt bliver værre, så synes jeg det lyder rigtig fornuftigt at bede lægen om en henvisning til en allergolog - det er en speciallæge i allergi og børn. Men tal med jeres læge om det.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske