Svar: Væske i ørene, svømmehal, eksem

22. april 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Nusse

Der er ikke helt faste regler omkring hvorvidt børn med væske i ørerne må komme i svømmehal eller ej, det afhænger helt af hvordan barnet generelt har det ...

Hvis din datter tydeligt har ondt, har feber og virker sløj og meget påvirket af det, så bør hun ikke komme i svømmehallen. Men virker hun fuldstændig upåvirket så kan I formodentlig godt tage i svømmehallen - jeg ville dog personligt undgå at dykke med hende og jeg ville tænke mig om, også når hun skulle bades før og efter.

Mellemørebetændelse opstår ved spredning af bakterier eller virus via det Eustakiske rør. Hvis man får lagt dræn, så vil der desuden være mulighed for at bakterier via drænet kan gå fra øregang til mellemører. Hvis man bader i vand uden sæbe (som i svømmehallen), så vil vandet normalt ikke kunne trænge ind gennem drænåbningen i øret, fordi der er overflade spænding i vandet - med mindre man dykker ned under vandoverfladen. Bader man i vand med sæbe (i badekar) så nedsættes overfladespændingen i vandet netop på grund af sæben, hvorfor sæbevandet let trænger gennem drænåbningen til mellemøret og derved fører bakterier med ind.

Hvis man tager i svømmehallen med et barn, med ørerproblemer, så tænker jeg altså at det er vigtigt at man ikke dykker med barnet og at man skal være særligt opmærksom når og hvis barnet sidder i badekar med sæbevand - barnet bør her ikke få vand i ørerne. Problemer med mellemørebetændelse i forbindelse med svømmehal kan altså også skyldes badningen før og efter barnet er i selve svømmebassinet ...

Men den bedste til at rådgive jer er naturligvis ørelægen, så spørg for en sikkerheds skyld hvad han/hun vil anbefale jer.

Med hensyn til søvn om dagen, så lyder det som om at du skal arbejde på en lidt kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur. På den måde vil din datter bedre kunne nøjes med to lure dagligt og vil bedre kunne sove i ordentlig tid om aftenen.

Det vil i forhold til hendes alder være rigtig fint, hvis hun f.eks som 45-60 minutter om formiddagen og så sov 1½ time over middag, måske lidt mindre, alt efter hendes behov. Du må gerne prøve at rumstere lidt omkring hende om formiddagen, for at se om hun så vågner lidt hurtigere op fra sin lur, netop for at få den korte lur lagt om formiddagen og gøre middagsluren længere :o)

Med hensyn til eksem på kinderne, så er Locoidol en hormoncreme og det er en creme, der skal bruges som behandling, altså som en kur - ...

Annonce

... fuldstændig ligesom man skal tage penicillin når det er nødvendigt. Den virker som du skriver rigtig godt, men det er vigtigt at barnet ikke smøres i lang tid uden at dette er lægeordineret.

Mange børn får børneeksem og man siger at ca. 20 % af alle børn der bliver født i Danmark udvikler børneeksem. Hos de mindste børn starter eksemet som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne.

Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre din datters hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre.

Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og barnet får det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I de perioder hvor din datter har børnesksem i udbrud, så må du følge lægens behandling og smøre med Locoidcreme. I de perioder, hvor din datters børneeksem ikke er i udbrud, så bør du sikre hendes hud ekstra fedtstof ved at smøre hende med en god fugtighedscreme dagligt.

Om vinteren vil en creme med et meget højt fedtindhold være nødvendigt, nu hvor det bliver sommer og mere varm i vejret, kan det være fint med en mindre fed creme, fordi huden så lettere kan ånde. Prøv at tale med apoteket om hvad de vil anbefale dig og se generelt efter produkter som ikke indeholder parfume eller parabener.

Børneeksem er meget komplekst og hvis jeres datter får mere børneeksem eller I oplever at det generelt bliver værre, så synes jeg det lyder rigtig fornuftigt at bede lægen om en henvisning til en allergolog - det er en speciallæge i allergi og børn. Men tal med jeres læge om det.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.