Svar: Bedste indkøring i institution?

19. april 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maibrit

Hvis du har mulighed for at besøge det pågældende sted inden Valdemar skal starte vil det være rigtig godt. Det vil være dejligt for både ham og dig, at I har været der og stedet ikke er fuldstændig fremmed.

Derudover vil det, hvis det er i vuggestue, være en rigtig god idé med en aftalt primærperson i indkøringen. Altså en fast person som du afleverer til om morgenen. Ved at aflevere Valdemar i favnen på den anden, så kan du signalere og sige "nu går mor, Marie passer på dig" og på den måde signalere, at han kan være helt rolig, du er tryg ved at Marie er der, tager sig af ham osv. mens du er væk. I dagplejen vil der jo naturligt være en fast person tilknyttet :o)

Den faste person skal vinke farvel med Valdemar, så han ser at du går og naturligvis berolige ham og betrygge ham i at det er okay og herefter så motivere ham til at deltage i dagens aktiviteter og være sammen med de andre børn.

Hvis du har mulighed for det, så vil det være fint at være der sammen med ham i starten, men det er ofte en god idé ikke at blive der for længe, det kan være bedre at gøre 'kort proces' forstået på den måde, at han jo ikke kan forholde sig til tid og ikke ved, hvad du skal når du går. At blive siddende for længe kan gøre at han føler sig utryg - hvis mor bliver ved med at være her, så må der være noget galt ... - hvorimod hvis du ligesom signalerer at det her er rigtig dejligt for ham, der er helt styr på det og du har det godt med det - ja så ...

Annonce

... vil han også slappe mere af og have det godt.

Han kan heller ikke forholde sig til tid, men forholder sig til de ting der sker i løbet af dagen. Hvis han således lærer at du kommer igen, når har spist eller har sovet, så bliver det en naturligt del af hverdagen. Derfor er det ofte en god idé netop at lade ham blive og deltage i disse ting, så han oplever lidt af hverdagen allerede fra starten.

I starten går det tit rigtig godt, det er så nyt og spændende det hele. Men efter nogle uger eller efter den første måned, så kan man ofte godt opleve en ændring. Derfor kan det være bedre at bruge lidt tid hos barnet, på det tidspunkt, hvor det går op for barnet at det her er hverdag og det er ikke bare sjov og ballade :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også en rigtig god idé at bruge tid i institutionen eller i dagplejen, når man henter. At man viser interesse for stedet, lader barnet vise en rundt, hører hvad der er sket i løbet af dagen osv. og på den måde viser at man er interesseret i barnets verden og dagligdag. Det kan således være godt at bruge lidt mere tid når man henter end når man afleverer :o)

Derudover tænker jeg at du naturligvis skal tale med stedet om hvad rutiner de har, afleveringstidspunkt, madpakke, bleer, udesko, skiftetøj, sovested, sovebamse, sutteklud osv. Og Valdemar skal naturligvis have sin sovebamse osv. hvad han nu plejer at føle tryghed ved, når han skal puttes.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :o) Det skal nok gå fint.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder