Svar: Luft i maven - et stort problem om natten
18. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Det er dejligt at du er kommet en forklaring nærmere og det lyder jo ganske rigtigt som om at din datter har svært ved at komme af med luften om natten og derfor ikke kan finde ro.
Det er naturligt at børn født før tid har lidt maveproblemer og derfor har du ret i at tiden arbejder for jer, det bliver naturligt bedre i takt med at hendes mave- og tarmsystem bliver mere modent. Men I skal jo også alle sammen kunne hænge sammen indtil da og det ville jo være rart, hvis I alle (også lillepigen) kunne sove mere sammenhængende om natten.
Du skal naturligvis forsøge at få hende til at prutte i forbindelse med måltiderne og især om aften. Cykle med benene, hjælpe hende med at bruge sig selv fysisk, trille omkring osv. - det at bruge sig selv, bevæge sig sætter gang i tarmbevægelserne. Så det at hun endnu ikke triller, gør ikke tingene bedre ... Prøv derfor dagligt at hjælpe hende, tumle med hende, tril hende over en stor gymnastikbold, sving hende osv. så der kommer lidt gang i hende :o)
Det at sutte påvirker også tarmperistaltikken og det er sandsynligvis derfor hendes suttebehov er så stort. Når hun sutter, så skubbes mad og luft naturligt frem i gennem systemet og det giver derfor på sigt lidt ro i maven. Problemet er dog, hvis man så følger efter med brystet hele tiden, fordi der jo så samtidig også komme mælk med ned der skal nedbrydes i maven - det giver jo så på sigt ikke mere ro, snarere mere uro...
Det hjælper her nogle gange at tilbyde barnet lidt kogt vand. Tarmene slapper mere af med kogt vand og det kan være et forsøg. Normalt skal man jo ikke tilbyde kogt vand eller te til børn, men med den alder din datter har og så hyppigt som hun spiser skemad og også dier hos dig, så kan hun godt få sit behov for næring dækket selvom du giver hende kogt vand om aftenen.
Det er ikke store mængder hun skal have, bare lidt for at se om det kan give ro. Du kan komme lidt sukker i - blandingsforholdet 1 tsk sukker til 100 ml), det virker også smertestillende i maven. Hun kan få det af flaske, kop, på en ske eller hvad du nu synes.
Vær også opmærksom på at det måske vil hjælpe hende hvis hun ikke ligger fladt ned og sover, men ligger en lille smule eleveret. Kom en ringmappe, en lille pude eller lignende ind under hendes madras i hovedenden af sengen, så hele madrassen bliver løftet lidt ved hovedet.
Og så tænker jeg også at det er fint at I forsøger med zoneterapi, skade gør det i hvert fald ikke. Hvorvidt hun kan have brug for kiropraktik, tænker jeg må vurderes af lægen.
Du fortæller at det er værst om aftenen og natten og jeg tænker her, at du naturligvis skal overveje om du kan sammensætte hende mad mere hensigtsmæssigt. En lidt lettere grøntsagsmos om aftenen hjælper måske.
Du kan også overveje om du selv spiser noget som går i mælken og derfor påvirker hende og giver ekstra uro på netop det tidspunkt. Der er ikke dokumentation for dette, men mange mødre oplever at visse ting de spiser kan påvirke barnets mave og netop give mere uro - det kan være forskellige former for kål, spinat, krydderi, kaffe, vin (hvilket man ikke bør drikke når man ammer :o) og lignende ting.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt ro, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske