Luft i maven - et stort problem om natten

18. april 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Luft i maven - et stort problem om natten

Hej Helen.

Lige endnu et spørgsmål til dig.
Og tak for dine svar tidligere om natteuroen hjemme hos os. Det er desværre ikke blevet bedre til trods for, jeg har fulgt rådene og min datter nu er blevet 7½ måned (født 1 mdr for tidligt).

Hun er oppe på 3-4 skemåltider nu, sover 2 lure om dagen - dog somme tider en lille sen lur også, da hun somme tider vågner v 14 tiden fra middagsluren, og så er der bare for længe til sengetid.

Uroen starter altid en halv times tid efter putning, hvor hun vågner. Dette gør hun så hver 2.-3. time natten lang. Hun sutter og søger bryst, hvilket også er det eneste der hjælper hende - det er det hun vil. Jeg har prøvet at trøste på anden vis med sutteklud, stofble, bamser osv men nej tak og sutten nægter hun desværre totalt.

Jeg vil sige, at jeg har fundet ud af hvad problemet er, tror jeg da :-). Hun kan bare ikke slå en bøvs om aftenen/natten når hun falder i søvn ved brystet, selv om jeg tager hende fra inden hun sover helt, så krymper hun sig sammen, vrider sig osv. Jeg kan høre luften skyller op i maven og halsen på hende, men hun "lukker" ligesom af. Så blir hun lagt med dette og vrider sig i søvn med benene oppe under sig. Så jeg føler, at hun aldrig blir helt fyldt med mælk men med luft, og derfor vågner igen hyppigt både fordi luften generer og hun er lidt småsulten igen, for hun spiser når hun kommer til brystet. Men det er jo bare en ond cirkel føler jeg.....

Det skal siges, at hun også udviser et stort sutte behov: når jeg kommer ind til hende på hendes værelse om natten, så har hun suttet dyne, bamse, ...

Annonce

... stofble og bamser våde, og straks jeg tager hende op suger hun sig fast i ansigtet af mig og sutter. I forb med skemåltider sutter hun også på min hånd hvis hun lige kan få fat i den.

Nå men mit spørgsmål til dig er så, om du umiddelbart har nogle råd, eller om tiden bare ligesom skal gå, og det hele bliver bedre, når hun bliver ældre og tarmene mere modne?
Jeg føler som sagt alt er prøvet, putning uden bryst, hvilket ikke lader sig gøre. At lade hende skrige om natten - ikke den rigtige løsning for mig i hvert fald :-)

Jeg er begyndt at gå til zoneterapi med hende, og venter på effekten. Hun kunne mærke en spændt tyktarm under foden. Jeg havde også overvejet kiropraktor, da hun virker så stiv og spændt i kroppen-måske der sidder noget i klemme. Hva tror du?

Jeg er naturligvis træt af, at skulle op så ofte om natten, men har altså også rigtig ondt af hende, for det er da synd.
Det skal lige tilføjes at forleden aften lykkedes det mig at vække hende op og få hende til brystet 3 gange og hun sov 6 timer i træk!!! Men den kamp kan ikke lykkes hver aften-igår endte det med hun skreg i 2 timer inden hun sov-og har så været vågen hver anden time i nat....
Det skal siges, om dagen bøvser hun MEGET efter både skemad og amning. Jeg ammer efter skemåltider/inden putningerne.

I øvrigt har vi en super glad pige, der nærmest altid smiler og griner. Hun hverken triller eller kravler endnu. Jeg har affundet lidt med situationen, og håber på det hele blir bedre på et tidspunkt, men man er jo altid lidt i tvivl?

Håber på et par gode råd fra dig.
Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder