Svar: Vuggestuestart og søvn

16. april 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Line

Det er helt naturligt at bekymre sig om vuggestuestart, det bliver jo fuldstændig nyt for jer alle og der er mange tanker som går igennem dit hoved.

I forhold til søvn og det at falde i søvn selv, så tænker jeg at Aske sandsynligvis vil være så træt og overvældet af indtryk den første tid, så han mere eller mindre falder i søvn af træthed, når pædagogerne prøver at putte ham. Derudover vil det ofte være sådan at de jo i begyndelsen lige skal lære hinanden at kende og Aske finder hurtigt ud af at rutinerne der er anderledes end hjemme. Det er derfor ikke usædvanligt at forældre fortæller at barnet i dagpleje eller vuggestue lægger sig til at sove uden problemer, men hjemme kræver det både at blive vugget, sunget for, flaske og meget andet ...

Du kan forsøge at lade ham sidde lidt op i vognen, når han skal sove, så han får lov til at kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så først putte ham, når han viser træthed og behov. Du kan også fortsat trille ham lidt som du gør nu, men gør det mindre og mindre. Hold hele tiden pauser med vognen - græder han så triller du lidt igen, pause lytte, trille hvis han græder igen men stoppe igen. På den måde kan du stille og roligt lære ham at falde i søvn uafhængigt at vognens trillen ...

Med hensyn til at spise med fingrene, så gør øvelse mester og rosiner er ofte et hit. Men også pastaskruer, kogte grøntsager, rejer, muslinger osv. kan man forsøge sig med. Derudover er frugt ofte lidt lækkert og appellerer til barnet i farve og sødme - prøv f.eks. med hindbær - de er bløde i konsistensen. Nogle giver også vindruer, men pas på med dem. Sørg for at skrælle dem og skære dem ud i kvarte, ellers kan han få dem galt ...

Annonce

... i halsen! Lidt melon af forskellig slags kan også være godt.

Og så spørger du om der er andre ting du skal tænke på ... Du skal tale med dem om hvorvidt de er udenfor nu, hvor vejret er så fint, for så skal han naturligvis have tøj til dette. Jeg tænker her på at han skal kunne sidde på jorden, så et par termobukser kan være gode i foråret, man kan købe f.eks. Vogelein bukser som er med fødder, det kan være praktisk hvis han skal sidde i en sandkasse.

Du bør tale med dem om hvorvidt han bør have et par sko med vandtætte såler. Det afhænger naturligvis af hvor meget han står og rejser sig ved tingene, men han er jo ved at nå en alder, hvor det er relevant ...

Der skal være navn i alt tøj - i hvert fald er det en god idé, hvis du vil være sikker på at det ikke forsvinder :o) Det er en god idé at have godt med ekstratøj liggende i vuggestuen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I månederne april til september forventer mange institutioner at barnet er smurt med solcreme, når de kommer om morgenen og så smører pædagogerne dem igen omkring middagstid eller efter behov. Barnet skal ofte have sin egen solcreme med.

Derudover skal barnet have en sommerhat, kasket eller lignende med skygge også i nakken, langærmede bluser, bukser osv. som ekstra dække for solen, når vi kommer så langt. Institutionen vil søge for skyggesteder til børnene.

Du skal også tale med institutionen om måltider, behov for madpakke til dagen osv. Hvad de serverer og hvad I skal medbringe hjemmefra.

Det gælder også brug af f.eks. bleer, salver, cremer osv.. Nogle steder skal man medbringe selv, andre steder har de dette i institutionen.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke og rigtig god indkøring :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os