Svar: Vuggestuestart og søvn
16. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Line
Det er helt naturligt at bekymre sig om vuggestuestart, det bliver jo fuldstændig nyt for jer alle og der er mange tanker som går igennem dit hoved.
I forhold til søvn og det at falde i søvn selv, så tænker jeg at Aske sandsynligvis vil være så træt og overvældet af indtryk den første tid, så han mere eller mindre falder i søvn af træthed, når pædagogerne prøver at putte ham. Derudover vil det ofte være sådan at de jo i begyndelsen lige skal lære hinanden at kende og Aske finder hurtigt ud af at rutinerne der er anderledes end hjemme. Det er derfor ikke usædvanligt at forældre fortæller at barnet i dagpleje eller vuggestue lægger sig til at sove uden problemer, men hjemme kræver det både at blive vugget, sunget for, flaske og meget andet ...
Du kan forsøge at lade ham sidde lidt op i vognen, når han skal sove, så han får lov til at kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så først putte ham, når han viser træthed og behov. Du kan også fortsat trille ham lidt som du gør nu, men gør det mindre og mindre. Hold hele tiden pauser med vognen - græder han så triller du lidt igen, pause lytte, trille hvis han græder igen men stoppe igen. På den måde kan du stille og roligt lære ham at falde i søvn uafhængigt at vognens trillen ...
Med hensyn til at spise med fingrene, så gør øvelse mester og rosiner er ofte et hit. Men også pastaskruer, kogte grøntsager, rejer, muslinger osv. kan man forsøge sig med. Derudover er frugt ofte lidt lækkert og appellerer til barnet i farve og sødme - prøv f.eks. med hindbær - de er bløde i konsistensen. Nogle giver også vindruer, men pas på med dem. Sørg for at skrælle dem og skære dem ud i kvarte, ellers kan han få dem galt i halsen! Lidt melon af forskellig slags kan også være godt.
Og så spørger du om der er andre ting du skal tænke på ... Du skal tale med dem om hvorvidt de er udenfor nu, hvor vejret er så fint, for så skal han naturligvis have tøj til dette. Jeg tænker her på at han skal kunne sidde på jorden, så et par termobukser kan være gode i foråret, man kan købe f.eks. Vogelein bukser som er med fødder, det kan være praktisk hvis han skal sidde i en sandkasse.
Du bør tale med dem om hvorvidt han bør have et par sko med vandtætte såler. Det afhænger naturligvis af hvor meget han står og rejser sig ved tingene, men han er jo ved at nå en alder, hvor det er relevant ...
Der skal være navn i alt tøj - i hvert fald er det en god idé, hvis du vil være sikker på at det ikke forsvinder :o) Det er en god idé at have godt med ekstratøj liggende i vuggestuen.
I månederne april til september forventer mange institutioner at barnet er smurt med solcreme, når de kommer om morgenen og så smører pædagogerne dem igen omkring middagstid eller efter behov. Barnet skal ofte have sin egen solcreme med.
Derudover skal barnet have en sommerhat, kasket eller lignende med skygge også i nakken, langærmede bluser, bukser osv. som ekstra dække for solen, når vi kommer så langt. Institutionen vil søge for skyggesteder til børnene.
Du skal også tale med institutionen om måltider, behov for madpakke til dagen osv. Hvad de serverer og hvad I skal medbringe hjemmefra.
Det gælder også brug af f.eks. bleer, salver, cremer osv.. Nogle steder skal man medbringe selv, andre steder har de dette i institutionen.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke og rigtig god indkøring :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske