Svar: At være ude
14. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære A/M
Det er rigtigt at jorden stadig er kold og derfor skal man passe på med at sætte hende direkte på jordan, da hun meget nemt kan få træk og blive kold. Lige nu er det derfor bedst at have hende siddende i en barnevogn, hvorfra hun kan sidde og kigge på verden. Hun kan sidde i haven eller hun kan trilles en tur og I kan snakke om de ting I kommer forbi. Hun vil elske at gå tur på den måde, mærke vinden i ansigtet osv.
Når I sidder på terrassen kan hun sidde i sin høje stol ligesom hun gør inden døre, og den bedste måde du kan fornemme hendes behov for påklædning er ved at sætte dig ved siden af hende. Mærk på dig selv, hvordan det føles, er det koldt, trækker det, hvor meget tøj vil du selv sidde med - hun skal have det samme på og måske lidt mere, fordi hun naturligt nok sidder mere stille.
Når det bliver varmere i vejret, når solens varme stråler får lidt mere magt, så vil hun fint kunne sidde på et vattæppe eller på en madras på græsset. Man kan beskytte ekstra med et liggeunderlag under madrassen.
Derudover kan man købe f.eks. en 'bumbostol' som barnet kan sidde i, når det leger ude. Men måske din datter til den tid hellere vil kravle rundt end sidde stille ... En udendørs gynge til sommer vil også være et hit. I en alder af 8 måneder vil hun godt kunne sidde i en babygynge, sådan en med sæde, hvor man gynger frem og tilbage, hun vil elske det og det vil være godt for hendes motorik.
Og så bruger mange også termobukser, jakker, dragte, i foråret og efteråret, fordi det lige luner lidt ekstra netop når man sidder i f.eks. en sandkasse. Man kan også købe f.eks. Vogelein overtræksbukser, som er med fod, så barnet ikke skiller ad ved strømperne ...
Jeg håber du hermed har fået et par idéer videre frem, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske