Svar: For lille?
14. april 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Henriette
Når jeg ser på din datters kurver i Livets Bog, så ser jeg umiddelbart ikke nogen grund til bekymring. Det er rigtigt at det ser ud som om at hun har taget lidt mere på i vægt end hun er vokset i højden, men når man ser på de to mål i forhold til hinanden, så ligger hun meget gennemsnitligt og fint i forhold til tidligere. Der er naturligvis en vis usikkerhed, fordi du ikke har noteret særligt mange mål, så det er svært at se helt hvordan hendes kurver svinger. Derudover er der også altid en måleusikkerhed, det kan være svært at måle præcist hvor høj hun er og der er stor forskel på om børn måles liggende og når man så begynder at måle dem stående ..., men normalt ser det altså umiddelbart ud.
Det vil være helt naturligt at du drøfter hendes vægt og højde med lægen, når hun nu skal til 2 års undersøgelse om et par måneder.
Med hensyn til morgenmad, så må hun gerne få almindelige havregryn med lidt sukker, frisk frugt, rosiner eller lignende og mælk på. Det kan give en afveksling til grøden :o)
Hun kan også få øllebrød, tykmælk med frugtmos, müsli eller lignende.
Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.
Derudover er kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn. De anbefales nu også af TÆNK.
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske