Svar: For lille?

14. april 2009

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Henriette

Når jeg ser på din datters kurver i Livets Bog, så ser jeg umiddelbart ikke nogen grund til bekymring. Det er rigtigt at det ser ud som om at hun har taget lidt mere på i vægt end hun er vokset i højden, men når man ser på de to mål i forhold til hinanden, så ligger hun meget gennemsnitligt og fint i forhold til tidligere. Der er naturligvis en vis usikkerhed, fordi du ikke har noteret særligt mange mål, så det er svært at se helt hvordan hendes kurver svinger. Derudover er der også altid en måleusikkerhed, det kan være svært at måle præcist hvor høj hun er og der er stor forskel på om børn måles liggende og når man så begynder at måle dem stående ..., men normalt ser det altså umiddelbart ud.

Det vil være helt naturligt at du drøfter hendes vægt og højde med lægen, når hun nu skal til 2 års undersøgelse om et par måneder.

Med hensyn til morgenmad, så må hun gerne få ...

Annonce

... almindelige havregryn med lidt sukker, frisk frugt, rosiner eller lignende og mælk på. Det kan give en afveksling til grøden :o)

Hun kan også få øllebrød, tykmælk med frugtmos, müsli eller lignende.

Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.

Derudover er kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn. De anbefales nu også af TÆNK.

Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad.

Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.