Svar: Hormonknopper - 3 mdr.

11. april 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Det lyder umiddelbart ikke som hormonknopper din dreng har, da du beskriver dem som hvide, bumselignende hudorme .. Det lyder mere som talgknopper eller varmeknopper.

Hormonknopper er normalt mere røde og ofte hvide eller gule i midten. De ligner mere rigtige bumser og de vil ofte netop komme og gå i perioder. Det ses ikke hyppigt at børn efter 3 måneders alderen har hormonknopper, det kan dog ske, som en følge af hormonpåvirkning via modermælken. Hormonknopper sidder ofte i ansigtet og på overkroppen.

Talgknopper ses ofte som hvide små prikker, det ligner hvide hudorme og de sidder hos spæde børn især omkring næsen. De kan dog også godt have enkelte talgknopper spredt løst andre steder på kroppen. Talgknopper skyldes en rigelig produktion af talg samt en tilstopning af talgkirtlerne. De forsvinder normalt af sig selv uden behandling.

Varmeknopper ses ofte som lidt røde knopper i huden og som små fine prikker. De sidder ofte i ansigtet, nakken, på overkroppen og ofte også i bleområdet. Varmeknopper ses ofte tydeligt, når barnet har ligget og sovet og har haft det varmt, når tøjet løsnes og barnet kommer lidt af med varmen, så bliver varmeknopperne mindre tydelige eller forsvinder helt. Varmeknopper skyldes en tilstopning af svedkirtlerne og den bedste behandling er at afklæde barnet eller give barnet lidt lettere tøj på, ...

Annonce

... så barnet ikke har det helt så varmt.

Små børn kan også få det der hedder pustler. Det er store knopper, som ligner rigtige bumser. De er røde med en gullig midte, de er betændte og ligner en bums, som man har lyst til at 'trykke ud' ... Pustler skal man være opmærksom på, hvis barnet har mere end et par stykker, så kan det være tegn på at barnet har en infektion som skal behandles. Derfor skal børn med pustler altid ses af en læge.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Som sagt lyder det som om at din dreng har lidt talgknopper og måske også varmeknopper, som måske netop er kommet fordi det er blevet varmere i vejret og han stadig bliver puttet som han plejer, når han skal sove ...

Generelt tænker jeg, at du måske skal overveje, hvad du vasker ham med, når han er i bad. Nogle gange skal man holde pause med babyolie, andre gange skal man i stedet begynde at bruge noget, fordi huden har godt af at blive renset. Jeg ved ikke hvad du bruger til bad lige nu, men jeg vil anbefale dig at du prøver at vaske ham med en mild uparfumeret flydende sæbe som er hudvenlig - ikke olie, som lægger en hinde, men i stedet en "babybad" som renser huden og samtidig giver huden mulighed for at ånde. Brug en lille vaskeklud til at vaske ham med og se hvordan hans hud reagerer på dette og vælg svanemærkede produkter.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor