Svar: Hormonknopper - 3 mdr.
11. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Det lyder umiddelbart ikke som hormonknopper din dreng har, da du beskriver dem som hvide, bumselignende hudorme .. Det lyder mere som talgknopper eller varmeknopper.
Hormonknopper er normalt mere røde og ofte hvide eller gule i midten. De ligner mere rigtige bumser og de vil ofte netop komme og gå i perioder. Det ses ikke hyppigt at børn efter 3 måneders alderen har hormonknopper, det kan dog ske, som en følge af hormonpåvirkning via modermælken. Hormonknopper sidder ofte i ansigtet og på overkroppen.
Talgknopper ses ofte som hvide små prikker, det ligner hvide hudorme og de sidder hos spæde børn især omkring næsen. De kan dog også godt have enkelte talgknopper spredt løst andre steder på kroppen. Talgknopper skyldes en rigelig produktion af talg samt en tilstopning af talgkirtlerne. De forsvinder normalt af sig selv uden behandling.
Varmeknopper ses ofte som lidt røde knopper i huden og som små fine prikker. De sidder ofte i ansigtet, nakken, på overkroppen og ofte også i bleområdet. Varmeknopper ses ofte tydeligt, når barnet har ligget og sovet og har haft det varmt, når tøjet løsnes og barnet kommer lidt af med varmen, så bliver varmeknopperne mindre tydelige eller forsvinder helt. Varmeknopper skyldes en tilstopning af svedkirtlerne og den bedste behandling er at afklæde barnet eller give barnet lidt lettere tøj på, så barnet ikke har det helt så varmt.
Små børn kan også få det der hedder pustler. Det er store knopper, som ligner rigtige bumser. De er røde med en gullig midte, de er betændte og ligner en bums, som man har lyst til at 'trykke ud' ... Pustler skal man være opmærksom på, hvis barnet har mere end et par stykker, så kan det være tegn på at barnet har en infektion som skal behandles. Derfor skal børn med pustler altid ses af en læge.
Som sagt lyder det som om at din dreng har lidt talgknopper og måske også varmeknopper, som måske netop er kommet fordi det er blevet varmere i vejret og han stadig bliver puttet som han plejer, når han skal sove ...
Generelt tænker jeg, at du måske skal overveje, hvad du vasker ham med, når han er i bad. Nogle gange skal man holde pause med babyolie, andre gange skal man i stedet begynde at bruge noget, fordi huden har godt af at blive renset. Jeg ved ikke hvad du bruger til bad lige nu, men jeg vil anbefale dig at du prøver at vaske ham med en mild uparfumeret flydende sæbe som er hudvenlig - ikke olie, som lægger en hinde, men i stedet en "babybad" som renser huden og samtidig giver huden mulighed for at ånde. Brug en lille vaskeklud til at vaske ham med og se hvordan hans hud reagerer på dette og vælg svanemærkede produkter.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske